Ulica Béli Bartóka (dawniej ks. Adama Wyrębowskiego) – ulica położona w północnej części właściwego Ursynowa, która biegnie od ulicy Jastrzębowskiego do alei Komisji Edukacji Narodowej. Patronem ulicy jest Béla Bartók, kompozytor i pianista węgierski.

Historia

Ulica istniała pierwotnie jako droga polna w innej lokalizacji od dzisiejszej, po włączeniu w granice Warszawy w 1938 roku biegła od ul. Puławskiej (na wysokości alei Wyścigowej) na wschód, krzyżując się z ulicą Barwną, by zakończyć się na skrzyżowaniu z ulicą Rolną. Ponadto jej patronem był od 1955 roku (oficjalna data nadania, nazwę stosowano od włączenia ulicy w granice miasta) ks. Adam Wyrębowski, proboszcz parafii św. Katarzyny na Służewie w okresie międzywojennym. W latach 60. XX wieku ulica została przedłużona na wschód do ul. Rybałtów, przecinając po drodze ulice Nutki, Koncertową, Pięciolinii, Symfonii, Elegijną, Okaryny i Wiolinową.

W 1967 roku nowym patronem ulicy został Béla Bartók. Przebieg ulicy całkowicie się zmienił w II połowie lat 70. XX wieku, kiedy to w związku z budową osiedla Ursynów zlikwidowano dawne ulice i wytyczono nowe, a nazwę Béli Bartóka przypisano nowej ulicy biegnącej między Jastrzębowskiego a al. Komisji Edukacji Narodowej (początkowo zrobiono to bez akcentów nad dwiema literami, błąd poprawiono uchwałą z 8 listopada 2012[1]). Nowy przebieg ulicy w żadnym stopniu nie pokrywa się z wcześniejszym, przesunięto go kilkaset metrów na południe i odcięto od ulicy Puławskiej. Taki stan ulica zachowała do dzisiaj, jednak fragment dawnego przebiegu ulicy można zaobserwować po północnej stronie Kopy Cwila.

Przebieg

Dawny przebieg ul. Bartóka po północnej stronie Kopy Cwila

Ulica zaczyna swój bieg na skrzyżowaniu z ulicą Jastrzębowskiego, po czym biegnąc na zachód odchodzą od niej kolejno takie uliczki osiedlowe jak Okaryny, Symfonii i Wokalna. Ulica Bartóka kończy swój bieg na skrzyżowaniu z aleją Komisji Edukacji Narodowej.

Pod skrzyżowaniem ulicy Bartóka z al. Komisji Edukacji Narodowej i Surowieckiego znajduje się stacja metra Ursynów. Ponadto w 2008 roku fragment zieleni przy ulicy Bartóka nazwano skwerem Muzyki Węgierskiej.

Przypisy