Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy ulicy. Zobacz też: Zespół przystankowy Abrahama.
ulica 1-18
Romana Abrahama
Abrahama.JPG
Ulica Abrahama przy skrzyżowaniu z Kapelanów Armii Krajowej
Dzielnica: Praga Południe
Okres powstania: ok. 1977 roku
Długość: 870 m

<place lat="52.22609000" lon="21.08274000" />Ulica gen. Romana Abrahama (dawniej Franciszka Jóźwiaka) – jedna z czterech ulic-łuków prowadzących dookoła Gocławia, osiedla leżącego w dzielnicy Praga Południe. Zaczyna się ona skrzyżowaniem z Bora-Komorowskiego jako przedłużenie Meissnera. Następnie mija ul. Rogalskiego, ul. Kapelanów Armii Krajowej, ul. Orlego Lotu i kończy swój bieg skrzyżowaniem z ul. Fieldorfa za którym przechodzi w ul. Umińskiego. Ulica posiada dwie dwupasmowe jezdnie w każdym kierunku.

Historia

Tak jak i całe osiedle ul. Abrahama powstała w drugiej połowie lat 70. tych XX wieku. W 1977 urzędowo zatwierdzono nazwę Franciszka Jóźwiaka dla ulicy otaczającej całe osiedle. W 1979 roku zdecydowano się jednak na podzielenie jej na cztery osobne odcinki. Powstały ulice: Meissnera (część płd.-zach.), Jugosłowiańska (część płd.-wsch.) i Umińskiego (część płn.-wsch.), natomiast omawiany odcinek północno-zachodni utrzymał dotychczasowego patrona. W ramach dekomunizacji 18 października 1990 roku nowym patronem ulicy został gen. Roman Abraham, generał brygady Wojska Polskiego, dowódca Wielkopolskiej Brygady Kawalerii w 1939 r. Dnia 1 maja 2008 ulicą poprowadzono dwie linie autobusowe: 111 i 311.

Otoczenie

Duża część ulicy Abrahama prowadzi obok jeziora Balaton, parku Nad Balatonem oraz kanału Gocławskiego. Ponadto przy ulicy Abrahama znajdują się: