Ulica Światowida położona jest w dzielnicy Białołęka na obszarze MSI Nowodwory i Tarchomin. Biegnie od ul. Modlińskiej do ul. Leśnej Polanki, a docelowo ma dobiec ul. Modlińskiej z drugiej strony. Stanowi ona kręgosłup komunikacyjny Tarchomina i Nowodworów.

Historia

Ulica Światowida – rejon ul. Myśliborskiej
(2014 – por. 2011)

Pierwszy fragment ulicy powstał w latach 80. XX wieku wraz z budową osiedla Tarchomin i była ona stopniowo rozbudowywana wraz z oddawaniem kolejnych budynków na Tarchominie i Nowodworach, na całej jej długości powstawała również ścieżka rowerowa.

Ulica pojawia się po raz pierwszy na mapie w 1986 roku, podczas gdy nie ma jej na mapie z 1983 roku, co pozwala wywnioskować, że rok budowy pierwszego etapu ulicy (ModlińskaMehoffera) to 1984 lub 1985 rok. Dnia 11 grudnia 1990 roku po raz pierwszy uruchomiono komunikację miejską na ulicy Światowida – do pętli Tarchomin przedłużono linie 401, 510 i H. Odcinek do ul. Stefanika został otwarty w 1995 roku, a na jego końcu przy dzisiejszym zespole Stefanika utworzono pętlę "Nowodwory"

W 2001 roku ukończono budowę przedłużenia ulicy w rejon dzisiejszej ul. Ordonówny wraz z powstałą w tamtym miejscu dzisiejszą pętlą autobusowa Nowodwory. Między 2002 a 2005 rokiem ulica została dociągnięta do obecnego kształtu, biegnąc od ul. Modlińskiej do ul. Leśnej Polanki.

Planuje się, wraz z budową linii tramwajowej, przedłużenie ulicy łukiem na północny wschód przez Winnicę do ul. Modlińskiej.

Przebieg

Ulica zaczyna się skrzyżowaniem z ul. Modlińską, po czym biegnie na zachód, krzyżując z ulicą Milenijną, Traktem Nadwiślańskim i Myśliborską aby przebiec obok bloków osiedla Tarchomin i skierować się na północ. Następnie krzyżuje ona z ul. Botewa i Świętosławskiego, Ćmielowską, Mehoffera, Łączącą, Ciołkosza, Stefanika, Książkową, Ordonówny, Strumykową, Grzymalitów i Dzierzgońską aby zakończyć się skrzyżowaniem z ul. Leśnej Polanki w rejonie pl. Światowida.

Linia tramwajowa

Wstępne prace projektowe nad linią tramwajową wzdłuż ul. Światowida rozpoczęto już w 2000 roku. W 2006 roku zakończenie prace nad studium wykonalności i planowano, że pełna trasa do Winnicy będzie gotowa w 2012 roku.

Rozpoczęcie prac opóźniało się jednak ze względu na protesty mieszkańców oraz unieważnienie decyzji środowiskowych, wobec czego dopiero w połowie 2013 roku inwestor, Zarząd Transportu Miejskiego, rozpisał przetarg na budowę linii na skróconym odcinku do pętli Mehoffera, a we wrześniu otrzymał pozwolenie na budowę. Przetarg rozstrzygnięto dopiero w lutym 2014 roku, prace rozpoczęto kilka tygodni później – najbardziej uciążliwe roboty wykonano w wakacje, przejazdy techniczne przeprowadzono w listopadzie, a trasę udało się ostatecznie otworzyć 24 grudnia 2014 roku. W ramach prac powstał odcinek od gotowej linii tramwajowej w rejonie ul. Leliwitów do pętli Tarchomin Kościelny,

Kolejnym etap budowy linii było doprowadzenie jej do ul. Strumykowej, co nastąpiło w 2017 roku. W przyszłości linia ma zostać przedłużona do pętli Winnica, poszerzona miała zostać też jezdnia, na co nie zgadzali się okoliczni mieszkańcy - po licznych protestach miasto zgodziło się się opracować nowy projekt przebudowy ulicy. Zakłada się, że jezdnie i torowiska do ul. Modlińskiej zostaną doprowadzone do 2020 roku. Cała trasa ma mieć docelowo 6,6 kilometra długości oraz liczyć 13 zespołów przystankowych, umożliwiając dotarcie z Winnicy przez Nowodwory i Tarchomin do stacji metra Młociny w około 20 minut.

Najważniejsze obiekty

Przy ul. Światowida znajdują się następujące obiekty:

Ulicą kursuje kilkanaście autobusowych linii dziennych i dwie tramwajowe, a na ulicy zatrzymują się w zespołach Białołęka-Ratusz, Milenijna, Myśliborska, Tarchomin, Mehoffera, Stefanika, Nowodwory i Grzymalitów.