FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy linii autobusowej pospiesznej. Zobacz też: U (Dni Ursynowa).
1986 Zmiennicy-Pulawska

Autobus Ikarus 280.26 na linii "U" na ul. Puławskiej (1986)

Uniestniejąca linia autobusowa pospieszna, która kursowała na trasie z Gwiaździstej na Natolin Północny.

HistoriaEdytuj

Trolejbus (linia 51)

Linia została uruchomiona 28 maja 1978 roku w celu wzmocnienia obsługi komunikacyjnej Ursynowa oraz usprawnienia połączenia z centralnymi rejonami miasta i Żoliborzem. Kursowała ona z Placu Komuny Paryskiej na kraniec Ursynów Północny. 5 stycznia 1979 na siedem dni przekształcono ją w linię zwykłą. Stało się tak za sprawą decyzji prezydenta Warszawy, Jerzego Majewskiego, który argumentował ją narastającymi opadami śniegu oraz awariami komunikacji miejskiej. Trasa nie uległa zmianie, a autobusy zatrzymywały się na wszystkich napotkanych przystankach. 12 stycznia przywrócono im charakter linii przyspieszonych.

Identyczną decyzję podjęto 26 stycznia 1979, także z powodów warunków atmosferycznych oraz awarii pojazdów linia "U", tym razem przez jedenaście dni, musiała zatrzymywać się na każdym przystanku na trasie. Dnia 20 września 1981 roku nastąpiło przedłużenie trasy na Ursynowie, linię poprowadzono m.in ulicami Jastrzębowskiego, Findera, Cynamonową i Ciszewskiego. Przystanek krańcowy pozostał bez zmian. Został on zmieniony dnia 12 stycznia 1983 roku. Autobusy skierowano na pętlę autobusową Natolin Północny, przejeżdżając trasę ulicami Cynamonową, Gandhi, Dereniową i Płaskowickiej. Dnia 30 maja 1984 przedłużono natomiast trasę na Marymoncie – do pętli Gwiaździsta.

Dnia 1 lipca 1990 roku nastąpiła niewielka korekta trasy spowodowana budową stacji metra Politechnika, autobusy jeździły wówczas ulicami Nowowiejską i Polną. 30 maja 1991 roku linia "U", przejęła kawałek trasy w kierunku Gwiaździstej od linii 121, zmieniając swoją trasę i jadąc dodatkowo ulicami Podleśną, Klaudyny i Mickiewicza. Dnia 1 czerwca 1992 roku linia została zlikwidowana wraz ze zmianą oznaczenia na 514.

Linia U na Ursynowie współcześnieEdytuj

Zobacz więcej w artykule: U (Dni Ursynowa).

Ulinia autobusowa specjalna, która kursuje na okrężnej trasie między krańcem Koncertowa podczas Dni Ursynowa. Linia jest bezpłatna, obsługiwana zabytkowymi autobusami przez Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej.

TrasaEdytuj

z dnia 30 maja 1991

TrasaEdytuj

GwiaździstaGwiaździstaPodleśnaKlaudynyMickiewiczaAndersaMarszałkowskaWaryńskiegoNowowiejskaPolnaWaryńskiegoPuławska (powrót: PuławskaMarszałkowska) – PuławskaFinderaCiszewskiegoCynamonowaIndiry GandhiDereniowaPłaskowickiejNatolin

PrzystankiEdytuj

K1 Gwiaździsta
S Klaudyny
S Sobocka
S Osiedle Potok
S Marymont
S Plac Wilsona
S Dworzec Gdański
S Ratusz
S Centrum
S Plac Konstytucji
S Plac Unii Lubelskiej
S Dworkowa
S Dworzec PKS Mokotów
S Królikarnia
S Wilanowska
S Aleja Lotników
Ż Poleczki
S Centrum Onkologii
S Magellana
S Indiry Gandhi
S Imielin
S Stryjeńskich
S Braci Wagów
K2 Natolin

Linki zewnętrzne Edytuj

Linie autobusowe przyspieszone i pospieszne ZTM

Linie przyspieszone: 500501502503504507509511512514516517518519520521522523525527
Zlikwidowane linie przyspieszone: 483505506508510513515524575
Zlikwidowane linie pospieszne: ABCDEFHJKLMPPowsinRSTU