Warszawikia

Zapraszamy do dyskusji na temat zmiany skórki (o tutaj).

CZYTAJ WIĘCEJ

Warszawikia
Advertisement
Warszawikia

Tramwaj do Wilanowa – dawniej istniejąca linia tramwajowa kursująca do pętli Wilanów, a aktualnie projektowana linia tramwajowa do Wilanowa.

Dawniej

Linia tramwajowa do Wilanowa funkcjonowała już w latach 19371973. Jako pierwszy, 15 maja 1937 roku, uruchomiono fragment trasy od pętli Sadyba do krańca Wilanów przez ulicę Powsińską oraz Wiertniczą. W następnych latach wydłużono ją ulicami Czerniakowską oraz Książęcą, a dalej istniejącymi torami do Placu Starynkiewicza.

Podczas wojny, od 1941 roku ruch tramwajowy odbywał się na skróconej trasie Plac BernardyńskiWilanów. Kursowanie tramwajów przerwał wybuch powstania warszawskiego. Po wojnie, trasę ponownie uruchomiono 20 lipca 1957 roku. Miała ona wówczas około 8,4 km długości i wiodła przez ulice Goworka, Spacerową, Gagarina, Czerniakowską, Powsińską oraz Wiertniczą do pętli Wilanów.

W związku z planami budowy szerokiego traktu wzdłuż lewostronnego brzegu Wisły tzw. Wisłostrada, konieczna była przebudowa i w efekcie likwidacja torowiska wzdłuż ulic Powsińskiej oraz Wiertniczej. Likwidację trasy rozpoczęto 16 września 1973 roku, gdy wyłączono z ruchu odcinek SadybaWilanów. Ostatecznie, likwidację zakończono 11 listopada 1973 roku.

Powrót do koncepcji tramwaju na Wilanowie

Plany

Linia tramwajowa do Wilanowa jest planowana od lat 90. XX wieku. W 2004 roku wykonano studium wykonalności linii tramwajowej wiodącej z pętli Banacha do pętli Pałacowa, z możliwością przedłużenia trasy na północy do Dworca Zachodniego i dalej aleją Prymasa Tysiąclecia do ul. Wolskiej, a na południu do Konstancina-Jeziorny. Przeanalizowano sześć wariantów przebiegu trasy:

Warianty tramwaju do Wilanowa ze studium z 2004 roku i propozycja trasy z roku 2014 (większy rozmiar)

  1. BanachaPole MokotowskieBatoregoBoya-ŻeleńskiegoPuławskaGoworkaSpacerowaBelwederskaSobieskiegoal. RzeczypospolitejPałacowa
  2. BanachaPole MokotowskieBatoregoBoya-ŻeleńskiegoKlonowaSpacerowaBelwederskaSobieskiegoal. RzeczypospolitejPałacowa
  3. BanachaŻwirki i WiguryRostafińskichBoboliBatoregoWaryńskiegoGoworkaSpacerowaBelwederskaSobieskiegoal. RzeczypospolitejPałacowa
  4. BanachaŻwirki i WiguryRostafińskichBoboliBatoregoBoya-ŻeleńskiegoKlonowaSpacerowaBelwederskaSobieskiegoal. RzeczypospolitejPałacowa
  5. BanachaŻwirki i WiguryRostafińskichBoboliRakowieckaPuławskaGoworkaSpacerowaBelwederskaSobieskiegoal. RzeczypospolitejPałacowa
  6. BanachaPole MokotowskieBoboliRakowieckaPuławska –– GoworkaSpacerowaBelwederskaSobieskiegoal. WilanowskaPrzyczółkowaPałacowa

Ostatecznie, po wyciągnięciu wniosku, że największe obciążenie ruchem pasażerskim będzie występować w wariancie 5 (a najmniejsze w wariantach 1 i 2), bo w wariancie 5 trasa tramwajowa będzie obsługiwać największą liczbę podróży pasażerskich w porównaniu z innymi wariantami (średnio o 13-14% więcej), wybrano wariant numer pięć. Początkowe plany zakładały wydanie na projekt 213 milionów złotych i zrealizowanie go, od wykonania projektu do zakończenia budowy, w latach 2005-2010. Pomimo konstruktywnej postawy Tramwajów Warszawskich i przygotowania studium wykonalności dla trasy tramwajowej, inwestycja ta szybko została odłożona na później.

Do projektu powrócono w 2014 roku po konferencji prasowej Tramwajów Warszawskich. Jedną z omówionych spraw, pośród m.in budowy zajezdni tramwajowej Annopol, odbudowy torów tramwajowych na ul. Kasprzaka i połączenia ich z torami na ul. Wolskiej oraz budowy tras na Tarchomin i przez ul. Powstańców Śląskich, była nowa koncepcja połączenia tramwajowego do Wilanowa.

Podpisanie umowy i budowa

W grudniu 2019 Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na projektowanie i budowy linii w przebiegu: Metro Pole MokotowskieRakowieckaPuławskaGoworkaSpacerowaSobieskiegoal. Rzeczypospolitej. Planowane są również dwie odnogi: ul. Gagarina do ul. Czerniakowskiej oraz ul. Świętego Bonifacego do Stegien. Roboty zaplanowano na lata 20212023[1].

W maju 2020 Tramwaje Warszawskie, wspólnie ze stołecznymi wodociągami, podpisały umowę na projektowanie i budowę trasy tramwajowej sieleckiej odnogi na ul. Gagarina. W ramach inwestycji powstaną: „zielone” torowisko o długości 1 km, przystanki wzdłuż Gagarina i terminal przy ul. Czerniakowskiej[2].

Przypisy

  1. Warszawa. Jest umowa na projekt tramwaju do Wilanowa, transport-publiczny.pl, 9 grudnia 2019, dostęp: 4 czerwca 2020.
  2. Jest umowa na tramwaj na Gagarina, Tramwaje Warszawskie, 6 maja 2020, dostęp: 4 czerwca 2020.
Advertisement