Teatr Powszechny

Teatr podczas przebudowy (13.11.2009)

Teatr przed przebudową (2008)

Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera – największy i najbardziej znany teatr po praskiej stronie stolicy znajdujący się przy ul. Zamoyskiego 20.

Teatr Powszechny uruchomiono 23 listopada 1944 r. w dawnym budynku kina. Powstał z inicjatywy Jana Mrozińskiego jako Teatr Popularny. W 1945 r. dyrekcję teatru objął Eugeniusz Poreda. W 1975 r. dyrektorem teatru został Zygmunt Hübner, który skoncentrował wokół sceny najlepszych ówcześnie aktorów: Mariusza Benoit, Janusza Gajosa, czy Krystynę Jandę. W 1989 r. zmarł Zygmunt Hübner, a dyrektorem artystycznym Teatru Powszechnego został Andrzej Wajda. W latach 1991-2007 dyrektorem artystycznym teatru był Krzysztof Rudziński, który z powodzeniem stosował formułę teatru gwiazdorskiego. Od czerwca 2007 roku dyrektorem teatru był Jan Buchwald, od 2011 roku Robert Gliński, a od 2014 roku tę funkcję pełni Paweł Łysak.

W 2009 roku ogłoszono, że teatr ma zostać zmodernizowany[1]. Do przetargu otwartego w maju zgłosiło się osiem firm, jednak przygotowany przez nie kosztorys opiewał na 25 mln złotych, a nie zakładane wcześniej 10 bądź 15 mln zł[2]. Umowę na wykonanie podpisano 18 sierpnia 2009[3], remont miał w założeniu potrwać do kwietnia 2010 roku[4], a potem do 31 maja 2010 roku[5]. Ostatecznie prace zakończyły się 20 lipca.[6]. Łączny koszt inwestycji zamknął się w kwocie 26,5 do 28,3 mln złotych, z czego 5 mln zostało przekazane z funduszy unijnych.[5][7] Nowy sezon artystyczny w odremontowanym budynku zainaugurowano 24 września 2010 roku spektaklem Kamień i popioły[8].

Wybrani aktorzy Teatru Powszechnego

Przypisy

Linki zewnętrzne