FANDOM

Stefan Starzyński
Stefan Starzyński

Stefan Starzyński

Data urodzenia:19 sierpnia 1893 r.
Miejsce urodzenia:Warszawa
Data śmierci:pomiędzy 21 a 23 grudnia 1939 r.
Miejsce śmierci:Warszawa lub okolice
Rodzaj działalności:polityk
Tablica upamiętniająca Stefana Starzyńskiego Rakowiecka 24

Odsłonięta w 1978 roku pamiątkowa tablica na frontowej ścianie Budynku A SGH przy ulicy Rakowieckiej 24

Tablica Stefan Starzyński Katedra św. Jana

Tablica epitafijna w Katedrze św. Jana

Stefan Bronisław Starzyński (ur. 19 sierpnia 1893 r. w Warszawie, zm. pomiędzy 21 a 23 grudnia 1939 r. w Warszawie lub jej okolicach) - prezydent m.st. Warszawy w latach 1934-1939 oraz ekonomista i publicysta.

BiografiaEdytuj

Stefan Starzyński urodził się 19 sierpnia 1893 r. w Warszawie przy ul. Dobrej 33. Dzieciństwo spędził w Łowiczu. W tamtejszym gimnazjum brał udział w strajku szkolnym, przez co naukę musiał ukończyć w prywatnym gimnazjum im. E. Konopczyńskiego w Warszawie. Następnie studiował ekonomię na Wyższych Kursach Handlowych (obecnie SGH).

Od listopada 1918 w Wojsku Polskim jako szef sztabu 9 Dywizji Piechoty, a później oficer II (Wywiadowczego) Oddziału Sztabu Generalnego. Po przejściu do rezerwy m.in. członek Komisji Mieszanej Ewakuacyjnej w Moskwie, dyrektor Departamentu Ogólnego, a następnie wiceminister skarbu, poseł na sejm z ramienia BBWR, wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego, potem senator II RP.

2 sierpnia 1934 r. został mianowany komisarycznym prezydentem m.st. Warszawy. Wiosną 1939 roku demokratycznie wybrana Rada Miejska przeprowadziła głosowanie w sprawie wyboru nowego prezydenta miasta. Starzyński nie uzyskawszy wymaganej przez ustawę liczby głosów radnych zatwierdzony został na stanowisko prezydenta miasta przez ministra spraw wewnętrznych. W wojnie obronnej 1939 po odmówieniu rozkazu ewakuacji ze stolicy, sprawował funkcję komisarza cywilnego przy Dowództwie Obrony Warszawy. Aresztowany przez Niemców 26 października 1939, był więziony na Pawiaku w Warszawie.

Przez lata uznawano, że przebywał później w Moabicie w Berlinie, a następnie w obozie koncentracyjnym w Dachau, gdzie przypuszczalnie został zamordowany (jako prawdopodobną datę podawano 17 września 1943, aczkolwiek pod uwagę brano także inne daty i miejsca śmierci).

W 2014 roku Instytut Pamięci Narodowej opublikował wyniki najnowszych badań, z których wynika, że Stefan Starzyński zginął między 21 a 23 grudnia 1939 roku w Warszawie lub okolicach (być może w ogrodach sejmowych), a za zbrodnię odpowiedzialnych było trzech funkcjonariuszy gestapo – Oberscharführer Hermann Schimmann, Hauptscharführer Weber i Unterscharführer Perlbach. Udało się ustalić, że z gestapo do hotelu sejmowego przewieziono kilka przyzwoicie ubranych osób, a wśród nich był prezydent Starzyński. Kazano im zostawić płaszcze w szatni hotelu, potem wyprowadzono ich do ogrodu – w tym miejscu ślad się urywa.

Pamięć o StarzyńskimEdytuj

Imię Stefana Starzyńskiego nosi:

GaleriaEdytuj

Zobacz teżEdytuj