Stanisław Wojciechowski

Stanisław Wojciechowski (ur. 15 marca 1869 w Kaliszu, zm. 9 kwietnia 1953 w Warszawie) - polski polityk, drugi prezydent Rzeczypospolitej Polskiej.

Stanisław Wojciechowski był synem Feliksa i Florentyny Wojciechowskich. W 1888 roku ukończył Męskie Gimnazjum Klasyczne w Kaliszu i rozpoczął studia na Wydziale Fizyko-Matematycznym Uniwersytetu Warszawskiego. Od 1890 roku działał w Związku Młodzieży Polskiej „Zet”, od 1891 w Zjednoczeniu Robotniczym. W 1915 wraz z Centralnym Komitetem Obywatelskim ewakuował się do Rosji, gdzie po rewolucji lutowej, w 1917 stanął na czele rady Polskiego Zjednoczenia Międzypartyjnego w Moskwie. Od 1920 - członek Polskiego Stronnictwa Ludowego „Piast”.

20 grudnia 1922 roku został wybrany na Prezydenta RP. W jedynym głosowaniu Zgromadzenia Narodowego stosunkiem głosów 298 do 221 pokonał ówczesnego Prezesa Polskiej Akademii Umiejętności Kazimierza Morawskiego. Urząd sprawował od 22 grudnia 1922 do 14 maja 1926, kiedy to w wyniku majowego zamachu stanu zrzekł się urzędu.

Z małżeństwa z Marią Kiersnowską miał m.in. córkę Zofię Wojciechowską, która poślubiła Władysława Jana Grabskiego. Przy wschodnim wjeździe na Stadion Narodowy planuje się ustawienie pomnika Stanisława Wojciechowskiego, w Ursusie jest ulica Stanisława Wojciechowskiego.

Zobacz też