Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy stacji metra. Zobacz też: Ratusz, Arsenał oraz zespół przystankowy Metro Ratusz Arsenał.

Peron stacji „Ratusz Arsenał”

<place lat="52.24481068" lon="21.00085414" />

Zejście na peron od strony południowej

Wejście na stację od strony Kina Muranów

Tablica upamiętniająca Mariana Rataja

Stacja A-15 Ratusz Arsenał (dawniej Ratusz, pierwotna planowana nazwa Plac Dzierżyńskiego[1]) – stacja I linii metra położona na Muranowie w dzielnicy Śródmieście, pod ul. Andersa, między ul. Nowolipki a al. Solidarności.

Historia

Stacja „Ratusz Arsenał” powstała w latach 1998-2001 w ramach budowy przedłużenia I linii metra z dwiema stacjami, została oddana do użytku 11 maja 2001 roku. Powstały wówczas tory odstawcze umożliwiające zawracanie i zatrzymywanie pociągów, do 20 grudnia 2003 roku była to północna końcowa stacja I linii metra. Początkowo stacja nosiła nazwę Ratusz, jednak 20 grudnia 2006 roku zmieniono jej nazwę na Ratusz Arsenał – oficjalna uroczystość miała miejsce 26 marca 2007 i była częścią obchodów 64. rocznicy akcji pod Arsenałem.

Charakterystyka stacji

Stacja "Ratusz Arsenał" jest stacją dwukondygnacyjną (poziom peronów i galerii handlowych oraz przejść podziemnych), dwunawową z jednym rzędem słupów, z jednym peronem o długości 120 metrów i szerokości 12 metrów. Jej powierzchnia wynosi 4 627 m2, a kubatura 45 680 m3, jest utrzymana w kolorach srebrzysto-szarych. Windy dla niepełnosprawnych znajdują się zarówno przy południowym, jak i północnym wyjściu (od strony ul. Andersa), galerie handlowe tworzą jednocześnie system przejść podziemnych pod al. Solidarności i ul. Andersa (razem z windami). Ze stacji na powierzchnię prowadzi łącznie 8 wyjść. Na stacji metra A-15 Ratusz Arsenał wisi tablica upamiętniająca Mariana Rataja, który był jednym z inicjatorów i propagatorów budowy metra w Warszawie.

Pierwszy pociąg w kierunku Młocin wyrusza o 5:11, a ostatni o 0:34 (w piątek i sobotę 0:39), natomiast w kierunku Kabat pierwszy odjeżdża o 5:13, a ostatni o 0:23 (w piątek i sobotę 0:28). Spośród nocnych kursów z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę pierwszy w stronę Młocin odjeżdża o 0:39, a ostatni o 2:54, natomiast w stronę Kabat pierwszy wyrusza o 0:28, a ostatni o 2:58.

Naziemna komunikacja

Stacja tworzy węzeł z zespołem Metro Ratusz Arsenał.

Linki zewnętrzne

Przypisy

Pierwsza linia warszawskiego metra

STP KabatyKabatyNatolinImielinStokłosyUrsynówSłużewWilanowskaWierzbnoRacławickaPole MokotowskiePolitechnikaCentrumŚwiętokrzyskaRatusz ArsenałDworzec GdańskiPlac WilsonaMarymontSłodowiecStare BielanyWawrzyszewMłociny
Niezrealizowane: Plac KonstytucjiMuranów