Warszawikia

Zapraszamy do dyskusji na temat zmiany skórki (o tutaj).

CZYTAJ WIĘCEJ

Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy stacji metra. Zobacz też: osiedle Kabaty, stacja techniczno-postojowa Kabaty oraz zespół przystankowy Metro Kabaty.

Peron stacji „Kabaty” (2015)

Stacja A-1 Kabaty (pierwotnie planowana nazwa: Natolin[1]) – stacja I linii metra położona na Kabatach w dzielnicy Ursynów, pod al. Komisji Edukacji Narodowej, między ul. Wąwozową a ul. Telekiego.

Historia

Peron stacji „Kabaty” – wyjście w kierunku południowym zamknięte (1995)

Wyjście z metra, widok w kierunku Lasu Kabackiego (1995)

Stacja „Kabaty” powstała w latach 1983-1995 w ramach budowy pierwszego odcinka I linii metra i została zaprojektowana przez zespół architektów pod kierownictwem Jasnej Strzałkowskiej-Ryszki.

Została uruchomiona 7 kwietnia 1995 w niezabudowanej części miasta (w związku z tym początkowo otwarto jedynie południowe wyjścia) i dopiero otwarcie stacji dało impuls do rozbudowy okolicy.

Na początku grudnia 2011 na terenie stacji otwarto specjalne kąciki z miejscem do przewijana dzieci[2]. Od 17 sierpnia 2015 na stacji znajdują się linie prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących[3].

Od maja 2016 w ciągu al. KEN koło północno-wschodniego wejścia na stację działa stref Kiss and Ride na 3 pojazdy.

Charakterystyka stacji

Stacja „Kabaty” jest stacją jednokondygnacyjną, łukową bez słupów z jednym peronem o długości 120 metrów i szerokości 10 metrów. Ma dwa poziomy – na poziomie „−1” znajdują się przejścia podziemne, punkty usługowe i bramki biletowe.

Na poziom „−2”, czyli na peron stacji, można się dostać korzystając ze schodów bądź windy[4]. Toalety znajdują się w południowej części stacji. Jej powierzchnia wynosi 14 250 m2, a kubatura 59 600 m3, utrzymana w odcieniach biało-szaro-niebieskich. Windy dla niepełnosprawnych wychodzą po północnej stronie ul. Wąwozowej z obu stron al. Komisji Edukacji Narodowej.

Oświetlenie torowiska znajduje się w rampach nad torowiskiem. Stacja przystosowana jest do pełnienia w razie konieczności funkcji schronu dla ludności cywilnej. Służą temu m.in. grube stalowe drzwi znajdujące się przy każdym wejściu na teren stacji.

Na co dzień pierwszy pociąg odjeżdża z Kabat o 5:00, a ostatni o 0:10 (w sobotę 0:15), natomiast w nocy z piątku na sobotę i z soboty na niedzielę pierwszy nocny skład wyrusza o 0:15, a ostatni o 2:30.

Naziemna komunikacja miejska

Stacja tworzy węzeł z zespołem Metro Kabaty.

Niezrealizowane plany

Przy stacji planowana była budowa parkingu Parkuj i Jedź, jednak w 2012 magistrat ostatecznie zrezygnował z tej propozycji.

W listopadzie 2014 zaprezentowano koncepcję zadaszenia wejść do metra, którą wybrano w konkursie – projekt został wykonany przez Ewę Rams i Jacka Perkowskiego z pracowni Iglo Pracownia Ewy Rams, zakładającą wprowadzenie monolitycznych, betonowych konstrukcji, nawiązujących wyglądem do sąsiednich bloków, które pomimo dużej grubości mają sprawiać wrażenie lekkich[5]. Plany nie zostały zrealizowane.

Galeria

Przypisy

Linki

Advertisement