Skwer (2015)

Widok ze skweru w kierunku ul. Płaskowickiej (2015)

Skwer – wejście od strony ul. Nowoursynowskiej (2015)

Skwer kpt. Zygmunta Pawlaczyka – skwer położony wzdłuż ul. Płaskowickiej, pomiędzy Rosoła i Nowoursynowską, w rezerwie terenu pod Południową Obwodnicę Warszawy.

Skwer ma kształt prostokąta ograniczonego z dwóch stron (od południowego zachodu i północnego zachodu) wałem ziemnym, który przecina także skwer w okolicy jego środka, równolegle do krótszego boku. Na skwerze rośnie kilka drzew, znajduje się tu jeden kosz do koszykówki z niewielkim wybetonowaniem, siatka do gry w siatkówkę i dwie ławki. Wzdłuż południowo-wschodniego boku skweru przebiega chodnik, zaś w północno-wschodnim jego rogu – krótki odcinek drogi dla rowerów.

W miejscu skweru będzie budowany tunel Południowej Obwodnicy Warszawy. GDDKiA nie wie, jak będzie wyglądało to miejsce po zakończeniu budowy[1]. Projekt stałej organizacji ruchu przewiduje w tym miejscu poszerzenie ulicy Płaskowickiej do 2 pasów w kierunku wschodnim i 4 pasów w kierunku zachodnim (5 przed skrzyżowaniem) z budową drogi dla rowerów, ciągu pieszego i zatoki autobusowej oraz przerwanie ciągłości ulicy ulicy Nowoursynowskiej na wysokości skweru, z zachowaniem przejazdu rowerowego i ciągu pieszego, a także budowę chodnika w środku skweru od nowego przystanku do istniejącego chodnika[2].

Nazwa skweru upamiętnia kapitana Zygmunta Pawlaczyka, pilota samolotu pasażerskiego Ił-62 Tadeusz Kościuszko PLL LOT, który rozbił się podczas katastrofy lotniczej w niedalekim Lesie Kabackim w 1987 roku. Kapitan Pawlaczyk jest upamiętniony również w dwóch innych nazwach w Warszawie: sąsiedniej ulicy Pawlaczyka i alei Załogi Samolotu „Kościuszko” przebiegającej obok miejsca tragedii.

Przypisy

  1. Skwer kpt. Zygmunta Pawlaczyka do likwidacji?, Haloursynow.pl. Dostęp 2 maja 2015 r.
  2. Stała organizacja ruchu odc. "A", Południowa Obwodnica Warszawy (S2), III. Odcinek od węzła "Puławska" (bez węzła) do węzła "Lubelska" (bez węzła), Stowarzyszenie Integracji Stołecznej Komunikacji SISKOM. Dostęp 2 maja 2015 r.