Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy schroniska dla zwierząt. Zobacz też: zespół przystankowy Schronisko dla Zwierząt.

Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt „Na Paluchu” – schronisko dla zwierząt położone na Paluchu, przy ulicy Paluch 2. Jest jednostką budżetową m.st. Warszawy, udzielającą schronienia blisko 45 00 bezdomnym zwierzętom z obrębu stolicy rocznie. Zapewnia im profesjonalną opiekę weterynaryjną i zabiegi profilaktyczne. Jak na polskie warunki jest bardzo nowoczesną placówką. Część terenu dzierżawi od Lotniska Chopina.

Warszawskie Schronisko dla Bezdomnych Zwierząt powstało w 1953 roku. Była to pierwsza taka placówka na terenie Warszawy, utworzona w miejsce zlikwidowanego Urzędu Hycla, zajmującego się dotychczas wyłapywaniem i eliminacją bezpańskich zwierząt. Do 1973 roku schronisko funkcjonowało na Polu Mokotowskim, nie zachowała się jednak dokumentacja z tego okresu. Wobec postępującej urbanizacji miasta schronisko zostało, zgodnie z założeniami tymczasowo, przeniesione w okolice lotniska Okęcie – zgodnie z planami zagospodarowania przestrzennego stolicy. Placówka przeszła pod bezpośredni zarząd władz miasta w 2001 roku.

Linki zewnętrzne