Robotniczy Klub Sportowy „Sarmata” Warszawa – jeden z najstarszych klubów sportowych Warszawy, działający na Woli. Obecnie korzysta z obiektów sportowych zlokalizowanych w dzielnicy Bemowo.

Klub założony został 21 czerwca 1921 roku pod patronatem Polskiej Partii Socjalistycznej i związku zawodowego tramwajarzy, z inicjatywy Jana Władysława Wilczyńskiego i Stanisława Szkielii. W tym okresie działały sekcje lekkoatletyki, piłki nożnej, kolarstwa, boksu, łyżwiarstwa szybkiego, gimnastyki, pływania i tenisa stołowego. Treningi odbywały się na Placu Budla (dzisiejsza ul. Tyszkiewicza).

W latach 1957-1960 przy dużym wsparciu wolskich zakładów pracy, szczególnie Fabryki Wyrobów Precyzyjnych im. gen. Karola Świerczewskiego, Zakładów Mechanicznych im. Marcelego Nowotki, Zakładów Wytwórczych Lamp Elektrycznych im. Róży Luksemburg i Zakładów Radiowych im. Marcina Kasprzaka przy ul. Wolskiej 77 powstał Ośrodek Atletyczny „Sarmaty”, gdzie były – poza boiskiem i bieżnią – również sale do siatkówki, koszykówki, tenisa stołowego, pomieszczenia dla zawodników, itp.

W 2000 roku VIS Warszawa, będący właścicielem terenu przy ul. Wolskiej, sprzedał teren klubu. W 2005 roku nabył go hiszpański inwestor Polestrella, który zamierzał w tym miejscu postawić osiedle mieszkaniowe. W wyniku protestów zredukowano plany i na 1/4 terenu miał powstać obiekt sportowy. W związku z tym działalność klubu została zawieszona do 2010 roku.

W 2007 roku uchwalono studium zagospodarowania miasta, które teren boiska Sarmaty przeznaczyło tylko na sport. W 2011 roku plan ten był w trakcie konsultacji społecznych[1], a w marcu 2012 roku został poddany pod głosowanie w Radzie Miasta – nie został jednak przyjęty, tym samym radni nie zgodzili się na zabudowę terenów sportowych Sarmaty[2]. W kolejnym opracowanym planie we wrześniu nie dopuszczono zabudowy na terenie boiska, zaś obok ma powstać pawilon o funkcji towarzyszącej dla sportu[3].

We wrześniu 2013 roku klub zagrał swój pierwszy mecz na nowym boisku przy zespole szkół im. Konarskiego przy ul. Okopowej 55a[4].

Przypisy

Linki zewnętrzne