Warszawikia

Zapraszamy do dyskusji na temat zmiany skórki (o tutaj).

CZYTAJ WIĘCEJ

Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy osiedla i obszaru MSI. Zobacz też: przystanek WKD Warszawa Salomea i zespół przystankowy Salomea.

Salomea, ul. Jutrzenki (2017)

Salomea na mapie z 1931 roku – zabudowa kształtująca się przy ul. Jutrzenki między ul. Łopuszańską a linią EKD

Salomea – osiedle i obszar MSI w dzielnicy Włochy. Graniczy ze Skoroszami, Starymi Włochami, Rakowem, Okęciem, Opaczą Wielką i Opaczą-Kolonią. Główną ulicą obszaru jest ul. Jutrzenki.

Historia

Salomea (dawniej Salomeja) była przed jej powstaniem częścią Opaczy, wydzielono ją jako osobną wieś w XIX wieku (przed 1838 rokiem). Osiedle (dawna wieś) zostało nazwane na cześć Salomei ze Zwolińskich Kalinowskiej, żony Kajetana Dominika, właściciela dóbr Opacz Wielka. Historycznie była to typowa ulicówka z zabudową położoną wzdłuż ul. Jutrzenki (dawnej drogi Opacz Duży – Szczęśliwice), a pozostałą część terenu zajmowały pola uprawne. W tym czasie działał tu wiatrak i szkoła początkowa. Rozwój osady zahamowała budowa w 1883 roku, przy zachodniej granicy obszaru, między Salomeą a wsią Solipse, Fortu V Twierdzy Warszawa, kiedy to władze carskie wydały zakaz wznoszenia jakichkolwiek murowanych budynków, a na drewniane wydawana była specjalna zgoda. Fort został zniszczony w 1909 roku.

W 1927 roku przez wieś przeprowadzono tory Elektrycznej Kolei Dojazdowej (EKD), przyspieszając zabudowę obszaru. Salomea została włączona w granice miasta w 1951 roku. W latach 70. XX wieku przez Salomeę poprowadzono drogę wylotową z Warszawy – Aleje Jerozolimskie, tworząc na jej terenie jej węzeł z ul. Łopuszańską i jednocześnie rozcinając Salomeę na dwie części.

Otoczenie

Węzeł drogowy „Salomea” (2014)

Przystanek WKD Warszawa Salomea (2014)

Od tamtej pory część osiedla na wschód od Alej Jerozolimskich ma charakter przede wszystkim mieszkaniowy – dominuje tu zabudowa jednorodzinna (występuje też pojedyncza przemysłowa i magazynowa), natomiast po zachodniej stronie znalazły swoje miejsce zabudowania przemysłowe, w tym Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów (powstały w 1965 roku) oraz zajezdnia autobusowa Kleszczowa (powstała w 1973 roku), oraz pojedyncza nowa zabudowa wielorodzinna. W związku z dobrym dojazdem do centrum miasta dzięki bliskości tras oraz Warszawskiej Kolei Dojazdowej osiedle szybko się zabudowuje.

Na osiedlu znajduje się węzeł drogowy „Salomea” (Aleje Jerozolimskie, Aleja 4 Czerwca 1989 roku i Aleja Obrońców Warszawy), którego budowa zajęła wiele pół uprawnych Salomei, a przy skrzyżowaniu ul. Jutrzenki i ul. Serwituty – przystanek kolejowy Warszawa Salomea WKD.

Advertisement