Rondo 1
adres: Rondo ONZ 1
Śródmieście
Rondo 1 (2).jpg
Widok z ulicy Prostej
Całkowita wysokość: 192,0 m (maszt)
Wysokość do dachu: 159,0 m
Liczba kondygnacji
nadziemnych:
40
Rozpoczęcie budowy: 2003
Ukończenie budowy: 2006
Projektant: Skidmore, Owings and Merrill / AZO

Rondo 1 - nowoczesny biurowiec z charakterystyczną, transparentną fasadą, składający się z dwóch połączonych ze sobą części: niższego, 10-kondygnacyjnego budynku (Rondo 1A) położonego pomiędzy ulicami Pańską, Mariańską i Świętokrzyską w którym dominują usługi oraz parking oraz 40-kondygnacyjnej wieży (Rondo 1B) przy rondzie ONZ (na rogu ulic Świętokrzyskiej i Jana Pawła II). W wieżowcu znajduje się ok. 55 tys. m² powierzchni biurowej do wynajęcia, 18 szybkich wind panoramicznych oraz 12 wind towarowych.

Projekt i budowa

Projekt kompleksu przy Rondzie ONZ powstał w wyniku współpracy polskiej pracowni architektonicznej AZO i światowej sławy architektów z amerykańskiej firmy Skidmore, Owings & Merill, specjalizującej się w projektowaniu budynków wysokich i mającej na swoim koncie takie projekty jak Sears Tower i John Hancock Building w Chicago. Budowa rozpoczęła się w 2003 roku, inne ważne daty to: 17 sierpnia 2004 roku - uroczyste wmurowanie kamienia węgielnego, luty 2005 - otwarcie budynku A i znajdującego się tam m.in. hipermarketu Albert, 22 czerwca 2005 - zawieszenie wiechy, styczeń 2006 - otwarcie budynku B i wprowadzenie się tam pierwszych najemców (7 marca odbyło się uroczyste otwarcie budynku). Łączny koszt inwestycji wyniósł około 200 mln euro.

W czerwcu 2006 r. budynkowi przyznano główną nagrodę na targach nieruchomości CEPIF 2006 w kategorii: najlepszy biurowiec w regionie CEE. Ponadto w lutym 2011 roku budynek uzyskał od The U.S. Green Building Council certyfikat ekologiczny LEED Gold. Udało się to m.in. dzięki zmniejszeniu zużycia wody o 30%, zużycia prądu o 10% oraz wzrostowi odsetka pracowników dojeżdżających komunikacją miejską do 63%[1].

Od stycznia 2012 roku zużywana w Rondo 1 energia elektryczna w 100% pochodzi ze źródeł odnawialnych (energia wiatrowa), a poziom segregacji odpadów wzrósł do 76% (z 61% w lutym 2011 roku). We wszystkich windach zainstalowano energooszczędne oświetlenie LED, w całym budynku używa się są wyłącznie biodegradowalnych środków czystości a w okresie zimowym w najbliższym otoczeniu biurowca zamiast soli stosowany jest wyłącznie chlorek wapnia. W kwietniu 2014 roku budynek został sprzedany spółce Deutsche Asset & Wealth Management.

Konstrukcja budynku uwzględnia połączenie z przyszłą, drugą linią warszawskiego metra, ale w najnowszych planach budowa wejść do stacji metra przewidywana jest jedynie po drugiej stronie ronda ONZ.

Ciekawostki

  • Na 22 piętrze biurowca Rondo 1 ma swoje biura FRONTEX (Europejska Agencja Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich), jedyna agencja Unii Europejskiej mająca swą siedzibę w Polsce.
  • W 2011 roku w biurowcu po raz pierwszy odbył się turniej Bieg Na Szczyt Rondo 1 polegający na jak najszybszym wbiegnięciu na 37. piętro budynku. Pomiar czasu zawodników jest dokonywany za pomocą elektronicznych chipów. W 2012 roku impreza zakwalifikowała się do prestiżowej części międzynarodowego turnieju Towerrunning World Cup tzw. master races, w których, oprócz warszawskiego biurowca, setki miłośników biegania pobiegną schodami m.in. Empire State Buidling w Nowym Jorku, Emirates Towers w Dubaju oraz Millenium Tower w Wiedniu. Cały dochód z imprezy jest przeznaczony na cele charytatywne.

Galeria

Przypisy

Linki zewnętrzne

Wieżowce Warszawy
W kolejności od najwyższego do najniższego, uwzględniono wszystkie budynki liczące co najmniej 90 metrów:
Pałac Kultury i NaukiWarsaw Trade TowerRondo 1Centrum LIM (Hotel Mariott)Warszawskie Centrum FinansoweInterContinentalCosmopolitanChałubińskiego 8IntracoSpektrum TowerŁucka CityBłękitny WieżowiecMillennium PlazaCentral TowerNovotelBabka TowerZłote TarasyPZU TowerIlmetHotel HiltonNorth GateThe Westin WarsawJM TowerING Tower