Warszawikia

Zapraszamy do dyskusji na temat zmiany skórki (o tutaj).

CZYTAJ WIĘCEJ

Warszawikia
Advertisement
Warszawikia

Potok Służewiecki wzdłuż ul. Przy Grobli

Potok Służewiecki wzdłuż ul. Dolina Służewiecka

Potok Służewiecki wzdłuż ul. Arbuzowej

Potok Służewiecki na Stegnach

Potok Służewiecki (dawniej Sadurka) – niewielki ciek wodny, potok, który płynie przez Ochotę, Włochy, Ursynów, Mokotów i Wilanów.

Historia

Potok Służewiecki to pozostałość płynącej kiedyś z terenu Włoch rzeki Sadurki. W XII wieku nad potokiem rozpoczęło się osadnictwo, powstała wieś Służewo. W okresie powojennym w pobliżu powstało osiedle Służew nad Dolinką, na południe od niej puszczono ul. Dolina Służewiecka.

Potok jest współcześnie w pełni uregulowany, co paradoksalnie czyni go dużo niebezpieczniejszym. Pomimo swoich niewielkich rozmiarów i głębokości doliny, w okresie silnym burz i opadów deszczu potok regularnie wylewa zalewając pobliskie obszary i wdzierając się do piwnic bloków Służewa nad Dolinką, często zalewa nawet pobliskie ulice. Podstawowym powodem wylewania potoku jest jego przeciążenie.

Wraz z budową Służewa nad Dolinką pierwotnie naturalny potok został przekształcony w kanał odprowadzający ścieki, przede wszystkim nadmiar deszczówki. Niewielka rzeczka musi odprowadzać kilkakrotnie więcej wody, niż pierwotnie. Problem narasta wraz z urbanizacją okolicznych terenów.

Władze dzielnicy próbują rozwiązywać problem, czyszcząc koryto rzeki i kraty przepustowe, a nawet zabezpieczając brzegi workami z piaskiem. Póki co skuteczność tych działań jest ograniczona. W jednym z artykułów komentujących porażkę władz w walce z zagrożeniem powodziowym Potok Służewiecki został ironicznie nazwany najdzikszą rzeką Europy.

W latach 2013-2014 przeprowadzono rewaloryzację jednego z zarośniętych stawów w rejonie ul. Rzymowskiego, został on pogłębiony i wzmocniony, pośrodku powstały trzy sztuczne wyspy z roślinnością szuwarową oraz fontanna, a od strony ul. Tarniny pomost.

Charakterystyka

Potok bierze swoje źródła na Ochocie (ogródki działkowe przy Grójeckiej i Racławickiej), następnie płynie skanalizowany na południe pod ul. Radarową, płynie na Służewcu przez ogródki działkowe między ulicami Hynka a 17 Stycznia, dalej przez staw Sadurki, skanalizowany pod płytą Lotniska Chopina na Okęciu wypływa na powierzchnię w okolicy oczyszczalni ścieków ("krótszy" pas lotniska 11-29).

Dalej płynie przez Mokotów, Ursynów i Wilanów, m.in. wzdłuż Doliny Służewieckiej, wpada do jeziora Wilanowskiego. Ze względu na zanieczyszczenie jest czasem nazywany Smródką.

Galeria

Zobacz też

Advertisement