Pomnik Willy'ego Brandta

Tablica na pomniku

Pomnik Willy’ego Brandtapomnik znajdujący się na skwerze Willy Brandta u zbiegu ulic Lewartowskiego i Karmelickiej na Muranowie.

Monument upamiętnia wydarzenie z 7 grudnia 1970 roku, kiedy to podczas swojej oficjalnej wizyty w Polsce kanclerz Niemiec Willy Brandt niespodziewanie uklęknął na stopniach pomnika Bohaterów Getta. Ten spontaniczny gest został zrozumiany jako wyrażona w imieniu narodu niemieckiego prośba o wybaczenie zbrodni popełnionych w czasie II wojny światowej.

Na czołowej ścianie 3-metrowego, wykonanego z czerwonej klinkierowej cegły pomnika znajduje się mosiężna płaskorzeźba przedstawiająca klęczącego kanclerza. Jej autorką jest Wiktoria Czechowska-Antoniewska. Całość założenia architektonicznego opracował Piotr Drachal.

Pomnik został odsłonięty 6 grudnia 2000 roku, w przeddzień 30. rocznicy historycznego gestu Brandta. W uroczystościach wzięli udział m.in. Brigitte Seebacher-Brandt, kanclerz Niemiec Gerhard Schröder, premier RP Jerzy Buzek, prezydent Warszawy Paweł Piskorski oraz pisarz Günter Grass.

Pomnik Willy’ego Brandta jest jedynym pomnikiem niemieckiego przywódcy w Warszawie.

Głównym fundatorem pomnika była firma Röben Ceramika Budowlana ze Środy Śląskiej.

Linki zewnętrzne

Galeria