Warszawikia

Zapraszamy do dyskusji na temat zmiany skórki (o tutaj).

CZYTAJ WIĘCEJ

Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy pomnika. Zobacz też: Plac Czerwca 1976 roku.

Pomnik Robotników Czerwca 1976 roku

Pomnik Robotników Czerwca 1976 roku – pomnik odsłonięty 4 września 1981 roku, autorstwa Leszka Nadstawnego oraz pracowników Zakładów "Ursus". Znajduje się on przy ul. Traktorzystów i pl. Czerwca 1976 roku w Ursusie, obok urzędu dzielnicy i centrum handlowego Factory.

Tło historyczne

Pomnik powstał na pięciolecie protestów 1976 roku, które miały miejsce po wprowadzonej przez PRL-owski rząd Piotra Jaroszewicza podwyżce cen (24 czerwca), przede wszystkim artykułów pierwszej potrzeby. Spowodowało to niezadowolenie społeczne, którego wynikiem były protesty (25 czerwca) w Radomiu, Ursusie czy Płocku, co doprowadziło do represji i aresztowań. Wówczas wielu pracowników pobliskich zakładów mechanicznych "Ursus" zostało aresztowanych bądź zwolnionych z pracy. Wydarzenia 1976 roku skutkowały nie tylko dalszymi protestami, rozwojem opozycji antyrządowej czy utworzeniem Ruchu Ochrony Praw Człowieka i Obywatela, ale także włączeniem "buntowniczego" miasta Ursus do Warszawy 1 sierpnia 1977 roku.

Wygląd

Fragment wiersza Modlitwa J. Tuwima

Pomnik składa się piaskowcowego kamienia umieszczonego na granitowym postumencie oraz stojącego obok metalowego krzyża. Na kamieniu wyryta jest data protestów: Czerwiec 1976, natomiast na podstawie umieszczone są inskrypcja oraz trzy tablice pamiątkowe:

  • inskrypcja umieszczona z boku zawiera tekst wiersza "Modlitwa" Juliana Tuwima: a kiedy lud na nogi stanie / niechaj podniesie pięść żylasta / daj pracującym we władanie / plon pracy ich we wsi i miastach...
  • tablice pamiątkowa z napisem: Pamięci tych, którzy w czerwcu 1976 r. podnieśli robotniczy protest przeciw krzywdzie i nieprawości cierpiących, upokorzonych, prześladowanych ludzi dobrej woli, którzy stanęli w obronie robotników tworząc zręby polskiej Solidarności oraz W pięciolecie wydarzeń czerwcowych dla nauki i przestrogi pokoleń. Załoga ZM Ursus.
  • tablica pamiątkowa z napisem: 1 września 1980 roku grupa pracowników ZM Ursus założyła komisję fabryczną Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego. 4 września 1980 roku w tym miejscu przedstawiciel ZM Ursus i innych zakładów powołali region Mazowsze powstającej "Solidarności". W XXV rocznicę tych wydarzeń. Warszawa. 4 września 2005 roku.

Linki zewnętrzne

Advertisement