Warszawikia
Advertisement
Warszawikia

Pomnik od strony wschodniej (2018)

Napis Pamięci Ofiar Tragedii Smoleńskiej 10 kwietnia 2010 (2018)

Poświęcenie pomnika przez kard. Kazimierza Nycza (2018)

Pomnik od strony południowej (2018)

Pomnik Ofiar Tragedii Smoleńskiej 2010 roku – pomnik na pl. Piłsudskiego, upamiętniający 96 ofiar katastrofy polskiego Tu-154M w Smoleńsku z 2010 roku. Został odsłonięty 10 kwietnia 2018.

Historia

Prace rozpoczęły się w lutym 2018, po wydaniu zgody przez wojewodę mazowieckiego Zdzisława Sipierę (wcześniej, w styczniu zgody na budowę nie wydała Rada Warszawy).

Pomnik został odsłonięty 10 kwietnia 2018 przy obecności władz państwowych: prezydenta RP Andrzeja Dudy, prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego, a także marszałków Sejmu oraz Senatu.

Wygląd

Monument ma formę bryły obłożonej czarnym granitem nawiązującej do trapu samolotu, samolotowego statecznika oraz katafalku. Pomnik obejmuje powierzchnię 14,5 m na 7,5 m. Składa się z części podziemnej o głębokości 2 m, symbolizującej „doły śmierci” w Katyniu, przykrytej szklanym stropem.

Nadziemna część pomnika ma 6 m wysokości. Na jego ścianie czołowej wyryte są nazwiska 96 ofiar tragedii smoleńskiej w kolejności alfabetycznej. Bez żadnych wyróżnień czy tytułów. Tekst na pomniku głosi: „Pamięci ofiar tragedii smoleńskiej 10 kwietnia 2010”.

Źródło: Pomnik Ofiar Tragedii Smoleńskiej 2010 roku w Warszawie, autorzy, licencja: CC BY-SA 3.0

Plany na przyszłość

Jego elementem ma stać się krzyż sprzed Pałacu Prezydenckiego, który obecnie jest częścią założenia rzeźbiarskiego Łukasza Krupskiego znajdującego się w Kaplicy Loretańskiej w kościele św. Anny.

Upamiętnienie ma oświetlać nocą 96 źródeł światła (liczba ofiar katastrofy).

Zobacz też

Advertisement