Pomnik Electio Viritim – widok ogólny

Pomnik Electio Viritim – kolumna

Pomnik Electio Viritim – obelisk wzniesiony 19 czerwca 1997 roku, w ramach obchodów 400-lecia przeniesienia stolicy Polski do Warszawy, co miało miejsce 18 marca 1596 roku, gdy decyzję na ten temat podjął król Zygmunt III Waza.

Pomnik upamiętnia istnienie pola elekcyjnego na Woli, na którym w jedenastu elekcjach w latach 1575-1764 wybierano królów Polski.

Inicjatorem budowy pomnika był Oddział Wola Towarzystwa Przyjaciół Warszawy, a autorem rzeźby był Stanisław Michalik (1941–2001)[1].

Składa się on z 4,5-metrowej granitowej kolumny zwieńczonej koroną oraz płaskorzeźby z brązu, przedstawiającej postacie z obrazu Canaletta "Elekcja Stanisława Augusta". Pod nią widnieje tablica głosząca: "Obelisk Electio Viritim wzniesiony w 400-lecie stołeczności Warszawy na dawnym polu elekcyjnym w miejscu szopy senatorskiej i koła rycerskiego gdzie w latach 1575–1764 obrano 10 królów Polski. Towarzystwo Przyjaciół Warszawy, Oddział Wola, 1997 r.".

Granitowy trzon kolumny pochodzi z rozbiórki spalonego we wrześniu 1939 roku pałacu Kronenberga, który znajdował się przy ul. Królewskiej.

Pomnik został umieszczony na środku brukowanego granitową kostką okrągłego placu, na obwodzie którego rozmieszczono litery tworzące napis ELECTIO VIRITIM. Nazwa pomnika oznacza z łaciny wybór osobisty, czyli elekcję, która oznaczała osobisty udział całej szlachty w wyborze króla.

W grudniu 2005 roku obelisk uzyskał oświetlenie.

Przypisy