Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy placu. Zobacz też: Zespół przystankowy Plac Wilsona i Stacja metra Plac Wilsona.
plac 2-16
Thomasa Woodrowa Wilsona
Stary Żoliborz
Plac Wilsona (4).JPG
Plac Thomasa Woodrowa Wilsona
Dzielnica: Żoliborz
Okres powstania: bd.
Pobliski zespół przystankowy: Plac Wilsona

Plac Thomasa Woodrowa Wilsona – główny plac Żoliborza, utworzony w 1923 r., położony u zbiegu ulic Mickiewicza, Krasińskiego i Słowackiego.

Plac tworzy formę ronda, krzyżują się na nim linie tramwajowe, pełni też rolę pętli autobusowej. Pod placem znajduje się stacja metra Plac Wilsona.

Do najważniejszych obiektów umiejscowionych przy placu należą Park Żeromskiego z Fortem Sokolnickiego, Kino Wisła oraz kościół św. Stanisława Kostki (z adresem ul. Hozjusza) z grobem ks. Jerzego Popiełuszki.

Patronem placu jest Thomas Woodrow Wilson, 28. prezydent Stanów Zjednoczonych.

Ciekawostki

  • W latach 19231926 plac nosił nazwę Żeromskiego, a od 1953 do 1990 roku Komuny Paryskiej.
  • Wśród mieszkańców Warszawy istnieją dwa sposoby wymowy placu, przez „ł” [łilsona], lub przez „w” [wilsona], i choć Rada Języka Polskiego dopuszcza obie formy, to bardziej tradycyjnie usankcjonowaną, spolszczoną wymową jest ta przez „w” (patrz decyzja RJP). Zapowiedź stacji Plac Wilsona w metrze wymawiana jest przez „w”. Warto tu dodać, że prawidłowo po angielsku nazwisko „Wilson” wymawia się „łylsn”, nie „łilson”.