Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy placu. Zobacz też: Zespół przystankowy Plac Przymierza.
plac 1-8
Przymierza
Saska Kępa
Plac Przymierza.jpg
Plac Przymierza w stronę ulicy Paryskiej
Dzielnica: Praga Południe
Okres powstania:
Pobliski zespół przystankowy: Plac Przymierza
Meksykańska

Plac Przymierza – niewielki plac położony na Saskiej Kępie, w ciągu ul. Francuskiej.

Nazwa związana ze zwycięstwem państw Ententy, czyli sprzymierzonych, w pierwszej wojnie światowej.

Obecnie plac Przymierza to krótki odcinek ulicy łączący ulicę Francuską z Paryską, rozpoczynający się od ulicy Zwycięzców. Do lat 50. XX wieku znajdowało się tu gospodarstwo owocowe. Potem w centralnym miejscu placu wybudowano w latach 1957-1963 bardzo popularne wśród mieszkańców prawobrzeżnej Warszawy kino Sawa. Było to kino nowoczesne, z szerokokątnym ekranem, widownia z odpowiednim spadkiem, balkonem, bufetem, ogromnym holem z charakterystycznym okrągłymi słupami. Pod kinem ulokowano schron przeciwatomowy. Przed kinem, na skwerze, rosła okazała wierzba płacząca. W latach 80. XX wieku na placu postawiono popiersie Stefana Żeromskiego. W części placu bliżej ulicy Zwycięzców znajdował się również jedyny w okolicy parking strzeżony, a potem, na przełomie lat 80. i 90., osiedlowy bazarek.

W drugiej połowie lat 90. XX wieku zapadła decyzja o likwidacji bazarku, wyburzeniu kina i zabudowie całego placu. Obecnie stoją tu apartamentowce z ulokowanymi na niższych kondygnacjach biurami, sklepami na parterze i pasażem handlowym Galeria Saska Kępa od strony ul. Zwycięzców. Pomnik Stefana Żeromskiego przeniesiono na róg Zwycięzców. Saska Kępa została pozbawiona jedynego kina. Plac stał się po prostu ulicą.