Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy placu. Zobacz też: Zespół przystankowy Plac Konstytucji, Stacja metra Plac Konstytucji.
plac 1-6
Konstytucji
Śródmieście Południowe
Plac Konstytucji, Warszawa.jpg
Plac Konstytucji (2015)
Dzielnica: Śródmieście
Okres powstania: lata powojenne
Pobliski zespół przystankowy: Plac Konstytucji

Widok na skrzyżowanie ul. Marszałkowskiej z ul. Piękną (1912), dziś tu znajduje się Plac Konstytucji

Plac Konstytucji – plac położony w dzielnicy Śródmieście (Śródmieście Południowe) usytuowany na osi ulicy Marszałkowskiej. Jest to jedno najciekawszych socrealistycznych założeń urbanistycznych, zbudowanych wraz z Marszałkowską Dzielnicą Mieszkaniową we wczesnych latach powojennych.

Nazwa placu

Nazwa placu upamiętnia konstytucje:

Historia

Plac Konstytucji (2008)

Przed II wojną światową w miejscu obecnego Placu Konstytucji przebiegała jednopasmowa ul. Marszałkowska przecinająca ulice Koszykową, Śniadeckich i Piękną. Pod koniec lat. 40 pojawił się jednak pomysł, aby zagospodarować te tereny. Plac miał stać się, obok Pałacu Kultury i Nauki, wizytówką nowej socrealistycznej Warszawy.

Na terenie budowy zachowało się wiele przedwojennych kamiennic, ale zostały one wyburzone pod budowę placu. W planach było wybudowanie fontanny, ale inwestycja nie została zrealizowana[1]. Na placu miała znajdować się stacja metra "Plac Konstytucji", lecz w 1989 roku zrezygnowano z jej budowy – projekt ostatecznie porzucono w 2014 roku.

Otoczenie

Tablice MSI (2015)

Do placu dochodzą ulice Koszykowa jako jednokierunkowy wyjazd z placu, Marszałkowska jako jednokierunkowy wjazd na plac, Piękna, Śniadeckich oraz Waryńskiego. Po środku placu znajduje się parking, a przy pl. Konstytucji 3 znajduje się urząd pocztowy nr 10. W pobliżu zlokalizowany jest także hotel MDM (adres: plac Konstytucji 1), a w południowo-zachodniej części placu znajduje się Zaułek Braci Pakulskich[2].

Ciekawostki

  • Plac Konstytucji miał nosić imię Bolesława Bieruta, lecz na wniosek samego zainteresowanego zmieniono nazwę na obecną.
  • W latach 2008-2012 na placu Konstytucji odbywała się miejska impreza sylwestrowa. Wcześniej odbywała się ona na pl. Defilad, jednak ze względu na zbyt dużą przestrzeń zdecydowano o przeniesieniu imprezy. Obecnie grudniowe wydarzenie odbywa się na Błoniach Stadionu Narodowego.

Przypisy

Galeria