Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy placu. Zobacz też: Zespół przystankowy Plac Hallera.
plac 3-10
Józefa Hallera
Nowa Praga
Plac Hallera (przystanek).JPG
Plac Hallera współcześnie
Dzielnica: Praga Północ
Okres powstania: budowa: 1950-1956
nadanie nazwy: 28 maja 1957 roku
Pobliski zespół przystankowy: Plac Hallera

Plac Józefa Hallera (dawniej plac Juliana Leńskiego) – plac położony na Nowej Pradze, który jest ograniczony ul. Dąbrowszczaków i ul. Jagiellońską. Ma 400 metrów długości i 80 szerokości.

Historia

Plac został stworzony w latach 1950-1956 i stanowi centrum osiedla Praga II. 28 maja 1957 został nazwany imieniem Juliana Leńskiego (Leszczyńskiego), polskiego działacza komunistycznego i publicysty. 24 stycznia 1991 roku nazwę placu przemianowano na obecną, upamiętnia ona Józefa Hallera, generała broni Wojska Polskiego i przewodniczącego Związku Harcerstwa Polskiego.

Wygląd i otoczenie

Plac mieści się między ulicami ul. Dąbrowszczaków i ul. Jagiellońską. Na plac składają się dwie jednokierunkowe ulice oraz zieleniec, plac zabaw, piaskownica, fontanna i ujęcie wody oligoceńskiej.

Na placu, przy skrzyżowaniu z ul. Skoczylasa wyznaczona została pętla autobusowa – początkowo, od 19 grudnia 1956 roku nosiła ona nazwę Praga II od otaczającego osiedla, a później do 1990 roku Plac Leńskiego aż do przemianowania na Plac Hallera.

Pod adresem placu Hallera znajdują się następujące obiekty:

Ciekawostki

  • Przed II wojną światową w miejscu placu znajdowały się koszary wojsk rosyjskich, a później 36. Pułk Piechoty Akademickiej.
  • Plac Hallera znajduje się na obszarze układu urbanistycznego Zespół "Osiedle Praga II" wpisanego do rejestru zabytków pod nr A-909 decyzją z dnia 25 lipca 2010 roku.
  • Na placu Hallera znajduje się także budynek Przychodni Rodzinnej Centrum Diagnostyczno Specjalistycznego (SZPZLO Warszawa Praga-Północ) z przypisanym adresem Dąbrowszczaków 5A.

Linki zewnętrzne