Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy parku. Zobacz też: Ulica Traugutta i Zespół przystankowy Park Traugutta.

Skwer z rzeźbą Macierzyństwo

Miejsce stracenia Romualda Traugutta

Kamienie pamiątkowe w miejscu straceń

Park im. Romualda Traugutta – ok. 20-hektarowy park położony w północnym Śródmieściu, w obszarze Nowe Miasto. Jego teren wyznaczają ulice Konwiktorska, Sanguszki, Wybrzeże Gdańskie, Słomińskiego, Międzyparkowa i wschodni skraj terenu KSP Polonia Warszawa.

Patronem parku jest Romuald Traugutt – polski generał, dyktator powstania styczniowego. Więziony w X Pawilonie Cytadeli Warszawskiej, zdegradowany i skazany na karę śmierci. Wyrok wykonano przez powieszenie na terenie dzisiejszego parku Traugutta.

Park Traugutta powstał w 1925 roku. Zaprojektowali go Leon Danielewicz i Stanisław Zadora-Życieński na dawnych terenach fortecznych. Założenie parkowe wkomponowali w istniejące na tym terenie forty Legionów i Traugutta. Park składa się z dwóch części oddzielonych od siebie ulicą Zakroczymską – na wschód od niej centralnym punktem jest skwer z rzeźbą Macierzyństwo dłuta Wacława Szymanowskiego z początku XX wieku. Po zachodniej stronie ulicy najważniejszymi obiektami w parku są: plac w miejscu stracenia Romualda Traugutta z krzyżem i głazem upamiętniającym egzekucję; oraz fort Legionów. Park jest założeniem modernistycznym, ciekawostką są dwie aleje: lipowa i dębowa poprowadzone w kształcie podkowy.

Do lat 60. XX wieku park obejmował również tereny po drugiej stronie ulicy Międzyparkowej. Dziś znajduje się tam park im. Janusza Kusocińskiego z obiektami sportowymi.

Najważniejsze obiekty w parku

  • Prawdopodobne miejsce stracenia Romualda Traugutta – dziś znajduje się tam krzyż i dwa głazy upamiętniające egzekucję Traugutta, a także pochowanie w tym miejscu pięciu znalezionych w pobliżu czaszek.
  • Rzeźba Macierzyństwo
  • Rzeźby Rycerze Okrągłego Stołu Magdaleny Abakanowicz
  • Fort Legionów
  • Fort Traugutta
  • Zdrój Stanisława Augusta Poniatowskiego
  • Aleja Tadeusza Kaczyńskiego

Galeria

Linki zewnętrzne

Advertisement