Główne wejście do Parku od strony Alei Ujazdowskich

Zabytek.png
nr w rej.
168

Pomnik I.J.Paderewskiego przy wejściu głównym

Żelbetowy mostek

Waga osobowa

Parkowa alejka

Park Ujazdowski leży w Śródmieściu ograniczony Alejami Ujazdowskimi, ulicami Piękną, Lennona oraz aleją Armii Ludowej. Zajmuje powierzchnię około 5,7 ha, a zaprojektowany został przez Franciszka Szaniora.

Historia

Park powstał na miejscu dawnej wsi Ujazdów, gdzie urządzony został plac dla rewii wojskowych, wystaw przemysłowo-rolniczych oraz lunaparków. W latach 1893-1896 teren uporządkowano i założono Park Ujazdowski, uroczyście otwarty 10 sierpnia 1896 r.

Ciekawszymi obiektami w parku z początków istnienia są żelbetonowy mostek oraz staw, oba elementy zaprojektowane przez Williama Lindleya, kaskada oraz system zasilający w wodę projektu Alfonsa Grotowskiego. W 1912 roku przy wejściu od ulicy Pięknej postawiono wagę miejską, zbudowaną w 1905 roku.

W lipcu 1965 roku Park został wpisany do rejestru zabytków. W latach 2000-2002 na jego terenie przeprowadzono generalny remont. Nad stawem postawiono pergolę, unowocześniono plac zabaw dla dzieci, zamontowano również stylowe latarnie.

Stan obecny

Park jest ogrodzony, zamykany na noc, ma całodobową ochronę. Nie wolno tu jeździć na rowerach i rolkach, wprowadzać psów, ani kąpać się w stawie. Ciekawsze obiekty flory parkowej to platan, orzech czarny, dąb szypułkowy, klon pospolity odm. Schwedlera i cypryśnik błotny. W stawie pływają karasie, karpie koi, amury i tołpygi.

Ponadto znajdują się tam:

Ciekawostki

  • Mostek zaprojektowany przez Williama Lindleya był pierwszą żelbetową budowlą w Królestwie Polskim.

Linki zewnętrzne