FANDOM

Korty 01

Pawilon rekreacyjno-sportowy

Basen 01

Basen

Park Kultury w Powsinie – park kultury położony na Ursynowie, na pograniczu Powsina i Lasu Kabackiego, przy ul. Maślaków 1.

Historia parku kultury w Powsinie rozpoczyna się w 1938 roku, kiedy to w tym miejscu, na 50 hektarach zakupionych od rodziny Branickich powstało pole golfowe pod nazwą Polski Country Club Sp. z o.o. Podczas okupacji niemieckiej teren zamieniono na pola uprawne, a w 1947 roku cały teren przekazano Zarządowi Miasta Stołecznego Warszawy, pod warunkiem zorganizowania na tym terenie Ośrodka Sportowo-Rekreacyjnego; co Uchwałą nr 2010 Prezydium Zarządu Miejskiego stało się faktem. Początkowo działał tutaj Ośrodek Wczasów Świątecznych w Powsinie, a jego nazwę w 1956 roku zmieniono na Park Kultury w Powsinie.

Park Kultury położony jest na górnym tarasie Skarpy Warszawskiej, w południowej części Warszawy. Teren Parku jest płaski, łagodnie pofałdowany, przecięty w środkowej swojej części wąwozem erozyjnym; biegnącym ze wschodu na zachód o długości 750 m i głębokości od 4 do 10 m.

Pośród licznych drzew porastających park, zachowało się dużo starodrzewu; z takimi okazami jak: dąb szypułkowy – obecnie pomnik przyrody; grupa topól czarnych rosnących na skarpie, sosny stojące przy pętli autobusowej; czy też grupy dębów w wielu fragmentach Parku. Równie ciekawie prezentują się; rosnące w ogrodzie regularnym: świerki srebrne i jarzębina płacząca oraz okalające je szpalery żywotników olbrzymich. Spacerując po południowej części Parku, tuż nad brzegiem Skarpy, warto zwrócić uwagę na zachowane w doskonałym stanie pozostałości okopów i rowów łącznikowych; będących pamiątkami czasów ostatniej wojny.

Park jest ostoją licznie występujących gatunków zwierząt, głównie ptaków, takich jak: sikory, pełzacze, kowaliki, dzięcioły, sójki, sowy puszczyki. Często zatrzymują się ptaki przelotne: rudziki, czyże i zięby.

Wyposażenie Parku Kultury to poza bogatymi terenami spacerowymi: basen kąpielowy o wym. 25 na 12,5 m , domki turystyczne (75 miejsc noclegowych), wypożyczalnie sprzętu sportowego(sprzęt sportowy, rekreacyjny i narty biegowe), liczne terenowe boiska do siatkówki, koszykówki z nawierzchnią tradycyjną ziemną lub zmodernizowane z nawierzchnią uplastycznioną, boiska do piłki plażowej, badmintona, piłki nożnej, place zabaw dla dzieci, ciągi spacerowe, punkty gastronomiczne, obiekty administracyjno-gospodarcze oraz pawilon rekreacyjno-sportowy wraz z kortami tenisowymi.

Linki zewnętrzneEdytuj