Kościół św. Aleksandra

Wejście do kaplicy sejmowej w Nowym Domu Poselskim

Parafia św. Aleksandra – parafia dekanatu śródmiejskiego archidiecezji warszawskiej znajdująca się w Śródmieściu, której siedziba znajduje się w kamienicy przy Książęcej 21, a świątynia parafialna znajduje się pośrodku placu Trzech Krzyży.

Parafia została utworzona 20 września 1820 roku przy budowanym kościele przez arcybiskupa Stefana Hołowczyca, aczkolwiek kontynuowała tradycje tzw. "parafii jazdowskiej", znajdującej się wcześniej przy kościele św. Anny w Ujazdowie. Na stanowisko proboszcza powołany został ks. Jakub Falkowski, założyciel znajdującego się po sąsiedzku Instytutu Głuchoniemych. On też założył szkołę parafialną, w której w latach 1827-1828 uczyło się 144 chłopców i 108 dziewcząt. W 1838 roku zrzekł się probostwa, a jego miejsce zajął powołany 18 maja 1838 roku ks. Mateusz Naruszewicz, z którego inicjatywy zorganizowano dom parafialny. Ten powstał na rogu ul. Książęcej w latach 1841-1844 według projektu Corazziego. W tymże domu w 1863 roku zapadła decyzja o wybuchu powstania styczniowego, za co księży później prześladowano.

Po rozbudowaniu kościoła na pierwszy plan wyszedł problem zbyt małego domu parafialnego. Udało się go zrealizować w latach 1900-1902, a projekt nowego domu parafialnego przygotował Tomasz Saryusz Bielski. Kościół uległ dużym zniszczeniom podczas powstania warszawskiego, dom parafialny przetrwał jednak w dobrym stanie. Zniszczony kościół odbudowano do 1952 roku. Po wojnie proboszczami tej parafii byli Zygmunt Choromański, Władysław Miziołek, Henryk Chudek oraz Tadeusz Balewski.

W ramach parafii działają także między innymi chór parafialny, parafialny zespół charytatywny "Caritas", Wspólnota Modlitewna Dorosłych czy Wspólnota Odnowy w Duchu Świętym "Siloe". Msze święte w dni powszednie odbywają się o godzinach 6:30, 7:00, 7:30, 8:00, 9:00, 16:00 i 19:00, a w niedziele o 7:00, 8:30, 9:40, 10:00, 11:30, 13:00, 18:00 i 19:00 w kościele górnym oraz o 10:00 (msza dla niesłyszących), 11:00, 12:00 i 13:00 w kościele dolnym. W okresie wakacyjnym nie odbywają się msze w kościele dolnym. Odpust parafialny ma miejsce 12 grudnia.

Do parafii należą także kaplica Matki Bożej Nieustającej Pomocy przy ul. Wilczej 7 oraz kaplica Bogurodzicy Maryi Matki Kościoła w Nowym Domu Poselskim przy ul. Wiejskiej 4/6/8. Proboszczem parafii jest ks. prałat dr Tadeusz Balewski.

Linki zewnętrzne