Zabytek.png
nr w rej.
593

Pałac Sobańskich

Pałac Sobańskich - pałac w stylu renesansu toskańskiego znajdujący się w Alejach Ujazdowskich 13, obecnie siedziba Klubu Polskiej Rady Biznesu.

Budynek wzniesiono jako renesansową willę w roku 1853, według projektu Juliana Ankiewicza dla Anieli Bławackiej. Niektórzy źródła twierdzą jednak, że pałac wzniesiono dopiero w 1876 roku przez rodzinę Sobańskich. W 1876 roku architekt Leandro Marconi przebudował willę na pałacyk oraz umieścił przed nią Dawida - kopię rzeźby Donatella. W roku 1912 wejście do budynku ozdobiły popiersia królów: Kazimierza Wielkiego i Władysława Jagiełły. Za pałacem znajdował się kiedyś również rozległy ogród, został jednak zlikwidowany w okresie międzywojennym. Zburzony podczas powstania warszawskiego, po wojnie odbudowany, stał się siedzibą Frontu Jedności Narodu (1952-1983), później Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego (do 1989). Po przemianach gospodarczych pałac najpierw stał się siedzibą Komitetu Obywatelskiego "Solidarność", a potem Klubu Polskiej Rady Biznesu.

Linki zewnętrzne