Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii autobusowej P. Zobacz też: linia tramwajowa P.

Ikarus o numerze taborowym 294 na trasie linii „P”. Zdjęcie zrobione w zajezdnii Chełmska (1991 rok)

Plinia autobusowa, która kursowała w latach 1952-1961 w okresie sezonu wypoczynkowego dowożąc do Parku Kultury w Powsinie, w roku 1960 jako linia pospieszna łącząca Dworzec Główny, Dworzec Śródmieście i Dworzec Wileński z Dworcem Wschodnim, a w latach 1986-1991 łącząc Wolę, a później Bemowo ze Stegnami. Linię obsługiwały zajezdnia autobusowa Redutowa i zajezdnia autobusowa Chełmska.

Historia

Linia P, potocznie zwana zieloną linią od koloru nazwy linii na tablicy przedniej ruszyła po raz pierwszy 4 maja 1952 roku na trasie z Placu Unii Lubelskiej do Powsina przez Klonową, ul. Belwederską, Sobieskiego, al. Wilanowską, ul. Przyczółkową, Przekorną i Opieńki. W roku 1953 kraniec linii przeniesiono nieco na południe, od ul. Klonowej ul. Chocimską do krańca Chocimska, a wracała ona ul. Skolimowską, Spacerową i Zawrotną. W roku 1957 linia wróciła na kraniec Plac Unii Lubelskiej, poprowadzona od ul. Belwederskiej ul. Bagatela, a od roku 1958 trafiała tam ulicami Klonową, Spacerową i Zawrotną. Po zakończeniu sezonu 1961 linia kursowała jako linia autobusowa Powsin.

Od 20 października do 8 grudnia 1960 roku kursowała pospieszna P, na trasie z Dworca Głównego przez ul. Towarową, plac Zawiszy, Aleje Jerozolimskie, ul. Marszałkowską, Świętokrzyską, Nowy Świat, Krakowskie Przedmieście, Miodową, Senatorską, Nowy Przejazd (w druga stronę Kapucyńską), al. Solidarności, most Śląsko-Dąbrowski, ul. Targową, Kijowską na Dworzec Wschodni. Zatrzymywała się ona jedynie przy Dworcu Głównym, Dworcu Śródmieście, na przystanku Centrum, Plac Powstańców Warszawy, Uniwersytet, Hotel Bristol, Miodowa, Dworzec Wileński i Dworzec Wschodni. Po niecałych dwóch miesiącach kursowania linię zlikwidowano z powodu znikomej frekwencji.

17 maja 1986 roku uruchomiono trzecie wcielenie linii P - przekształconą linię B-bis na trasie z Redutowej na Stegny. Ten odcinek trasy był zmieniany jedynie raz - 9 kwietnia 1990 roku linię skierowano do ulicy Wolskiej aleją Prymasa Tysiąclecia zamiast ul. Płocką. Następnymi zmianami było wycofanie na miesiąc linii z ulicy św. Bonifacego i wydłużenie trasy 1 lipca 1990 roku do Parku Kultury w Powsinie ulicami Sobieskiego, al. Wilanowską, Przyczółkową, Przekorną i Opieńki. Kolejną zmianą, tym razem pozostałą do końca istnienia linii, było wycofanie na Woli z ul. Jana Olbrachta i wydłużenie ulicami Powstańców Śląskich, Radiową i Wrocławską na Bemowo-Lotnisko. 2 września 1991 roku linię przekształcono w linię 406.

Ostatnia trasa

z dnia 22 października 1990

Trasa

Bemowo-LotniskoWrocławskaRadiowaPowstańców ŚląskichGórczewskaal. Rewolucji PaździernikowejWolskaal. Świerczewskiegopl. BankowyMarszałkowskapl. KonstytucjiWaryńskiegoNowowiejskaPolnaWaryńskiegoGoworka (powrót: GoworkaPuławskapl. Unii LubelskiejMarszałkowskapl. Zbawicielapl. Konstytucji) – SpacerowaBelwederskaSobieskiegoŚwiętego BonifacegoStegny

Przystanki

K1.gif Bemowo-Lotnisko
S.gif Andriollego
S.gif Orlich Gniazd
S.gif Radiowa
S.gif Górce
S.gif Góralska
S.gif Ciołka
S.gif Lumumby
S.gif DT Wola
S.gif Żelazna
S.gif Kino Femina
S.gif Ratusz
S.gif Centrum
S.gif Plac Konstytucji
S2.gif Kino Moskwa
S1.gif Plac Unii Lubelskiej
S.gif Spacerowa
S.gif Dolna
S.gif Mangalia
S.gif Czarnomorska
S.gif Świętego Bonifacego
K2.gif Stegny

Linki zewnętrzne