PESA 128N „Jazz Duo” (zwany także bufet lub kiosk – model dwukierunkowego niskopodłogowego tramwaju produkowanego przez bydgoską firmę PESA, który kursuje po Warszawie od listopada 2014 roku.

Konstrukcja

Tramwaj jest jednoprzestrzenny, całkowicie niskopodłogowy, ma długość 29,7 m i składa się pięciu członów połączonych przegubami. Wewnątrz znajduje się 28 miejsc siedzących i 179 miejsc stojących.

Tramwaj 128N posiada klimatyzację części pasażerskiej i kabiny motorniczego, system zliczania pasażerów, monitoring, informację pasażerską, rejestrator zdarzeń, a także pokładowy zasobnik energii w układzie napędowym, który pozwoli na zmniejszenie zużycia energii pobieranej z sieci trakcyjnej. Siedzenia wewnątrz nie są już ustawione na skos jak w modelu PESA 120Na.

Historia

Wnętrze tramwaju

Tramwaje Warszawskie 1 czerwca 2012 roku ogłosiły przetarg na dostawę czterdziestu pięciu tramwajów niskopodłogowych dwukierunkowych przegubowych. Przetarg wygrała po otwarciu ofert 22 listopada, oferując 380 milionów złotych brutto, bydgoska PESA, która wcześniej dostarczyła Warszawie 186 tramwajów typu 120Na. Umowa została podpisana 21 marca 2013 roku w obecności prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz na terenie zajezdni tramwajowej Mokotów.

3 czerwca 2014 roku Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na kolejne 5 tramwajów o podobnych wymaganiach. Jedyną złożoną do otwarcia kopert 15 lipca ofertą była oferta firmy PESA która zaproponowała ten sam model tramwaju w łącznej cenie 48 milionów złotych. Umowę podpisano 15 września. W sierpniu 2014 roku PESA przedstawiła warianty wyglądu przodu tramwaju – wybrano wariant „w stylu retro”, o zaokrąglonej, lekko pochylonej pod ujemnym kątem przedniej szybie kabiny motorniczego, którą jej przeciwnicy nazywali bufetem. Decyzja została podjęta w wąskim gronie władz miasta bez konsultacji, mimo negatywnej opinii naczelnika Wydziału Estetyki Przestrzeni Publicznej Grzegorza Piątka. Z tego typu wyglądu wycofano się za to w tramwajach PESA 134N.

Tramwaje te zastąpiły najstarsze wycofywane tramwaje generacji 105N. Pierwszy egzemplarz dotarł do Warszawy 1 lipca 2014 roku i rozpoczął jazdy homologacyjne. Tramwaj po raz pierwszy wyjechał liniowo 21 listopada 2014 roku na linii 23. Planowano wcześniejsze puszczenie tramwaju do eksploatacji liniowej, jednak tramwaj kilkukrotnie nie przeszedł tzw. testu sprawności – były to niewielkie usterki, jednak nawet przy takich test trzeba rozpocząć od początku. Zakończenie dostaw planowane było na lipiec 2015 roku, ale wystąpiły opóźnienia i ostatni tramwaj z pierwszego przetargu dostarczono w październiku, formalne przyjęcie na stan zajezdni na Woli nastąpiło 13 listopada. Od 9 sierpnia do 23 sierpnia 2015 obsługiwały linię zastępczą „79” uruchomioną w związku z przebudową torowiska przy ul. Grójeckiej. Pokonywały one około 100-metrowy odcinek bez podłączenia do sieci trakcyjnej[1]. We wrześniu 2016 Tramwaje Warszawskie wystąpiły z roszczeniem wobec Pesy za opóźnienia w dostawie pojazdów 128N[2].

Przypisy