Warszawikia

Zapraszamy do dyskusji na temat zmiany skórki (o tutaj).

CZYTAJ WIĘCEJ

Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy osiedla. Zobacz też: Ulica Mariańska.

Blok przy ul. Emilii Plater 55

Osiedle Mariańska – osiedle zlokalizowane w dzielnicy Śródmieście w rejonie Śródmieścia Północnego, ograniczone ulicami Emilii Plater, Świętokrzyską, al. Jana Pawła II oraz Twardą, przez środek przechodzi ulica Mariańska.

Osiedle powstało w latach 1961-1967 według projektu Hanny Lewickiej i Wojciecha Piotrowskiego w miejscu kilku zachowanych, przedwojennych kamienic przy Twardej (nr 11, nr 13, nr 15) i Mariańskiej (nr 11). W skład osiedla weszły dwa budynki mieszkalne (ul. Emilii Plater 55 i ul. Marchlewskiego 18), budynek z mieszkaniami do wynajęcia dla cudzoziemców (ul. Świętokrzyska 36) oraz kilka mniejszych budynków handlowo-usługowych przy ul. Świętokrzyskiej i ul. Mariańskiej. Szczególnie wyróżnił się budynek przy ul. Emilii Plater 55, zwany igrekiem albo wiatrakiem, gdyż powstał na planie litery Y, nawiązując tym samym do kształtu gmachu UNESCO w Paryżu. W tym jedenastopiętrowym bloku znalazły się mieszkania dla 920 lokatorów.

Osiedla Mariańska należało do najmniejszych zaprojektowanych w czasach PRL-u, gdyż zajęło jedynie niecałe półtora hektara. Budynek przy ul. Świętokrzyskiej 36 został wyburzony w 2017 a w jego miejscu planowana jest budowa wieżowca Dipservice'u.

Advertisement