Osiedle Jagiellońska

Osiedle Jagiellońska

Osiedle Jagiellońska – osiedle położone na Starej Pradze w dzielnicy Praga Północ, wzdłuż ul. Jagiellońskiej i ul. Targowej.

Osiedle Jagiellońska wybudowano w miejscu dawnych zabudowań fabryki "Wulkan" oraz kilku obiektów i kamienic, które okresie powojennym popadły w skrajną ruinę. Osiedle powstało w latach 1979-1989 według projektu Bohdana Gniewiewskiego na obszarze między ul. Jagiellońską (budynki nr 1, nr 2, nr 3, nr 4 i nr 6), ul. Kępną, ul. Targową (nr 33, nr 35 i nr 37) oraz ul. Marcinkowskiego. W budynkach od strony ul. Targowej powstał też pasaż handlowy.

Zespół mieszkaniowy przy ul. Jagiellońskiej był jedną z pierwszych prób odejścia od budowy osiedli wolnostojących bloków na rzecz budownictwa pierzejowego, który zastosowano tutaj poprzez odpowiednie ulokowanie budynków mieszkalnych między zachowanymi kamienicami. Nowoczesny układ urbanistyczny osłabiły jednak anachroniczne technologie – do budowy użyto prefabrykaty i cegłę żerańską. Budowa osiedla była częścią większych prac mających na celu uporządkowanie okolicy, w szczególności brzegów Portu Praskiego.

Źródło

  • Lech Chmielewski: Przewodnik warszawski, str. 142-144, Agencja Omnipress, Warszawa 1987
  • Jerzy S. Majewski, Tomasz Urzykowski: Praga, str. 149 [w:] Spacerownik Warszawski 2