Ten artykuł dotyczy niedawnego, trwającego lub nadchodzącego wydarzenia czy zmiany.
Informacje w nim zamieszczone będą zmieniane lub uzupełniane.

Budowa Mostu Południowego (maj 2020)

Budowa Mostu Południowego (sierpień 2018)

Most Południowy (nazwa robocza) – budowany most drogowy na Wiśle, w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy (drogi ekspresowej S2).

Planowany przebieg

Projektowany od lat 70. XX wieku most pierwotnie miał stanowić część autostrady A2. Sam most ma przebiegać przez rzekę łącząc wilanowskie Bartyki, na wysokości ul. Metrycznej, z wawerskim Julianowem, na wysokości ul. Podbiałowej, a cała trasa ma umożliwić przejazd przez rzekę z Ursynowa i Wilanowa do Wawra. Wisła ma w tym miejscu szerokość około 400 metrów. Przed mostem Południowa Obwodnica Warszawy skrzyżuje się bezkolizyjnie z al. Polski Walczącej (od zachodu) i Wałem Miedzeszyńskim (od wschodu).

Historia

W połowie 2013 roku rozpoczęły się próbne odwierty pod budowę przeprawy[1], zaś kilka miesięcy potem potwierdzono budowę przeprawy w najbliższych latach i pokazano pierwsze wizualizacje[2] - ma to być prosta, płaska przeprawa z betonowymi podporami oraz czerwonymi barierkami. W grudniu 2013 roku rozpisano przetarg na jego budowę w ramach odcinka "B" Południowej Obwodnicy Warszawy[3].

W styczniu 2015 roku ogłoszono, że oferty budowy mostu zgłosiło pięciu wykonawców[4], a w czerwcu wybrano wykonawcę - za kwotę 757,64 mln złotych inwestycję ma wykonać turecka firma Gϋlermak przy współpracy Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. 25 maja 2017 wydano decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej z rygorem natychmiastowej wykonalności dla fragmentu trasy S2 o długości 6,5 kilometra, którego część stanowić będzie most Południowy.

Budowa rozpoczęła się w czerwcu 2017 roku. Planowo, miał oddać oddany do użytku w październiku 2020 roku. W maju 2020 roku poinformowano jednak, że termin otwarcia zostanie przełożony na listopad 2020 roku[5]. We wrześniu 2020 roku poinformowano o przesunięciu otwarcia mostu na grudzień 2020 roku.[6]

Opis

Most ma mieć 1,5 kilometra długości oraz po cztery pasy ruchu w obu kierunkach. Po obu stronach przeprawy powstaną także ścieżki rowerowe.

Przypisy

Mosty na Wiśle
Historyczne: Zygmunta AugustaPonińskiegoBeseleraKierbedziaPrzy CytadeliWysokowodnySyreny
Istniejące: Skłodowskiej-CurieGrota-RoweckiegoGdańskiŚląsko-DąbrowskiŚwiętokrzyskiŚrednicowyPoniatowskiegoŁazienkowskiSiekierkowski
Projektowane: KrasińskiegoŚródmiejskieNa ZaporzePołudniowy