<place lat="52.24086910" lon="21.03207960" />

Most Świętokrzyski widziany z BUW-u

Most Świętokrzyski – drogowy most podwieszany na Wiśle, łączący Śródmieście z Pragą Północ[1], jedyny most w Warszawie nie obsługujący ruchu tranzytowego[2]. Jest to ponadto najrzadziej wykorzystywany warszawski most[3].

Historia

Most Świętokrzyski widziany z poziomu Wisły

Widok mostu z ul. Zajęczej

Budowa mostu była możliwa, dzięki transakcji zawartej w 1996 przez ratusz we francuskim Cannes z firmą "Elektrim". W zamian za 45,5 hektarów w Porcie Praskim przedsiębiorstwo zgodziło się częściowo sfinansować budowę nowej przeprawy[2]. Nowy most miał stanąć w miejscu prowizorycznego mostu Syreny, który istniał w pobliżu od czasu remontu mostu Poniatowskiego w 1985 roku[4].

Kamień węgielny został wmurowany dnia 28 września 1998, a otwarcie mostu nastąpiło 6 października 2000 roku. Konstrukcja mostu podwieszona jest 48 linami nośnymi na dwóch 90-metrowych pylonach, pierwszych w Warszawie. Wzdłuż obydwu jezdni (po dwa pasy w każdą stronę) biegną ścieżki rowerowe[5].

Budowa mostu Świętokrzyskiego wiązała się z planami zagospodarowania i intensywnej zabudowy okolic wspominanego Portu Praskiego i budowy miasteczka uniwersyteckiego na Powiślu. Plany te nie zostały zrealizowane, jednak most był potrzebny jako ważne ogniwo systemu drogowego spinające Centrum z Pragą - na jego przedłużeniu powstaje też Trasa Świętokrzyska sięgająca Targówka.

Dane techniczne

  • długość: 479 m
  • szerokość całkowita: 30,8 m
  • liczba przęseł: 7
  • rozpiętość przęseł: 30 m, 40 m, 40 m, 180 m, 140 m, 37 m, 12 m

Komunikacja

Pomnik Syrenki na tle mostu, widok z zachodniego brzegu

Widok na most z wieży widokowej na Starym Mieście

Most widziany z promu na Wiśle

Mostem kursują autobusy linii 102, 162, N14 i N64. Planowano też przeprowadzenie mostem linii tramwajowej, co wiązałoby się z usunięciem po jednym pasie dla ruchu samochodowego w każdą stronę. W pobliżu zachodniej strony znajduje się także stacja metra M2 Centrum Nauki Kopernik.

Ruch samochodowy

Most należy do najmniej ruchliwych mostów w Warszawie, w 2014 roku jego udział w łącznym ruchu mostowym w mieście wyniósł 4%, co dało mu ostatnią, ósmą pozycję w rankingu – przeprawa znalazła się więc o jedną pozycję niżej niż w 2013 roku, kiedy jego udział wyniósł również 4%, przekładając się jednak na przedostatnią, siódmą pozycję (jedynie przed Mostem Śląsko-Dąbrowskim. Podobnie było w 2012 roku, kiedy to pokonywało go przeciętnie 18 811 samochodów (4% udziału), co było wynikiem porównywalnym z 2011 rokiem (18 326 samochodów; 4% udziału). W obu przypadkach był to siódmy wynik w mieście, mniej pojazdów kursowało jedynie częściowo zamkniętym dla ruchu prywatnego Mostem Śląsko-Dąbrowskim[3].

Linki zewnętrzne

Przypisy

Mosty na Wiśle
Historyczne: Zygmunta AugustaPonińskiegoBeseleraKierbedziaPrzy CytadeliWysokowodnySyreny
Istniejące: Skłodowskiej-CurieGrota-RoweckiegoGdańskiŚląsko-DąbrowskiŚwiętokrzyskiŚrednicowyPoniatowskiegoŁazienkowskiSiekierkowski
Projektowane: KrasińskiegoŚródmiejskieNa ZaporzePołudniowy