Tabliczka MSI na Ursynowie.

Tabliczka z nazwą ulicy oraz jej historią i pochodzeniem nazwy

Miejski System Informacji – system lokalnego oznakowania miasta stołecznego Warszawy.

Tablice informacyjne MSI są jednym z najbardziej charakterystycznych elementów Warszawy. Powszechnie uważa się, że dzięki nim stolica jest obecnie najlepiej oznakowanym miastem w Polsce i wyróżnia się także wśród miast świata.

MSI został zaprojektowany przez Towarzystwo Projektowe: Grzegorz Niwiński, Jerzy Porębski, Michał Stefanowski (we współpracy z Martą Kusztrą, Konradem Majkowskim i Albertem Salamonem) w latach 1996-1998, a zrealizowany w latach 1997-2002.

Elementy oznakowania

Tablice naścienne: ulicowa i adresowa

Tablica na skrzyżowaniu ulic

Słupek z informacją kierunkującą dla pieszych

MSI to system oznakowania lokalnego Warszawy, przedstawionego głównie na charakterystycznych, niebiesko-czerwonych tablicach i tabliczkach. Od niedawna systemem opiekuje się Zarząd Dróg Miejskich.

W skład systemu wchodzą:

  • blaszane tablice z nazwami ulic;
  • blaszane tablice z numerami budynków;
  • blaszane tablice z granicami dzielnic;
  • duże, blaszane tablice wskazujące drogę do dzielnic, ulic i innych punktów Warszawy;
  • słupki, na których mogą znajdować się:
    • strzałki wskazujące drogę m.in. do najbliższej toalety, telefonu, poczty itp.;
    • tabliczki wskazujące kierunek do urzędów, zabytków, ambasad itp.;
    • tabliczki z nazwami ulic;
  • szklane tablice z informacjami dotyczącymi patronów ulic, placów i skwerów lub z pochodzeniem ich nazw;
  • duże, podświetlane tablice informacyjne z planami, mapami i informacjami dotyczącymi dzielnic, osiedli, ulic i traktów.
  • kasetony w przejściach podziemnych i metrze
  • tzw. punkty informacji płatnej z nośnikami reklamowymi

Miejski System Informacji znacznie ułatwia poruszanie się po mieście zarówno mieszkańcom jak i przyjezdnym. Mieszkańcom najbardziej przydaje się oznakowanie numerów budynków wraz z kierunkiem numerowania, albo z przedziałem numeracji na pewnym odcinku ulicy. Turyści natomiast korzystają głównie z podświetlanych planów oraz opisów dzielnic, miejsc, patronów itp.

W 2014 roku wprowadzony został nowy typ tablic z krótkimi opisami historycznymi oraz dawnymi zdjęciami i rysunkami otoczenia, w którym ustawiona została tablica.

Stare Miasto

Najbardziej charakterystycznym dla MSI obszarem są Stare Miasto, Trakt Królewski i Plac Defilad - obszary te oznakowane są jeszcze bardziej szczegółowo. Ponadto charakterystyczny kolor niebieski zastąpiono tu brązowym, a krój pisma Humanist 777 Condensed zastąpiono fontem Optima.

Podział dzielnic na obszary MSI

Krytyka

Mimo tak dobrego i szczegółowego oznakowania Miejski System Informacji nie ustrzegł się błędów, ktore w dużej części wynikają z chęci przede wszystkim zbytniego uproszczenia podziału na osiedla, co może skutkować przekłamaniami historycznymi tak lokalizacji, jak i nazw, a także może spowodować, że niektóre historyczne nazwy zostaną zapomniane.

Galeria

Linki zewnętrzne