Warszawikia
Advertisement
Warszawikia

Miejsce pamięci na Powstańców Śląskich (2021)

Miejsce pamięci na Powstańców Śląskich – miejsce pamięci zlokalizowane na Bemowie, po zachodniej stronie ul. Powstańców Śląskich, na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami ul. Piastów Śląskich oraz ul. Maczka.

Opis i historia

Jest to granitowy głaz upamiętniający zbrodnię dokonaną przez okupantów niemieckich na 96 osobach, która odbyła się 6 stycznia 1940 na Górach Szwedzkich (obecnie obszar lotniska Warszawa-Babice)[1][2][3].

Monument powstał z inicjatywy Społecznego Komitetu upamiętnienia Polaków zamordowanych przez Niemców w Górach Szwedzkich 6 I 1940 r., a wykonała go firma Granity Skwara im. Stefana Skwary[4]. Wmurowanie aktu erekcyjnego pod budowę pomnika odbyło się 16 listopada 2020. Poświęcenie pomnika odbyło się 5 stycznia 2021. Dokonał go ks. proboszcz Kazimierz Joniec CSMA z parafii pw. Matki Bożej Królowej Aniołów przy ul. Markiewicza. Pod obeliskiem kwiaty złożyli przedstawiciele władz dzielnicy Bemowo, m.in. burmistrz Urszula Kierzkowska[1].

Wcześniej w miejscu pomnika znajdował się brzozowy krzyż upamiętniający ofiary zbrodni niemieckiej.

Przypisy

Advertisement