Warszawikia
Advertisement
Warszawikia

Widok ogólny

Kamień pamiątkowy

Miejsce pamięci na Mickiewicza – kamień pamiątkowy oraz figura ustawione na rogu ul. Mickiewicza z ul. Zajączka, obok wiaduktu żoliborskiego oraz Zespołu Szkół Elektronicznych i Licealnych.

Najpierw w tym miejscu 29 września 1957 roku stanął głaz pamiątkowy opatrzony napisem, częściowo zmodyfikowanym w 1989 roku: W hołdzie bohaterskim żołnierzom Armii Krajowej / oddziałów powstańczych z Żoliborza i Starówki oraz partyzanckich z Puszczy Kampinoskiej i Nalibockiej, / poległych w natarciu na Dworzec Gdański w dniach 20 i 22 sierpnia 1944 roku. Głaz został ustawiony na podeście wykonanym z płyt chodnikowych, na którym wykuto fragment wiersza Juliusza Słowackiego: A kiedy trzeba na śmierć idą po kolei / Jak kamienie przez Boga rzucone na szaniec.

Obok niego w 1973 roku stanęła wykonana w czerwonej kamionce rzeźba "Dziewczyna z różą" ("Nad partyzancką mogiłą"), wykonana przez Irenę Nadachowską, symbolizująca ból polskich kobiet, które utraciły na wojnie swoich mężów, synów i braci. W 1983 roku rzeźba została rozbita przez wandali, uczniowie pobliskiej szkoły zebrali jej fragmenty i udali się do Ireny Nadachowskiej z prośbą o odtworzenie rzeźby. Brązowa kopia stanęła w tym samym miejscu co oryginał i została odsłonięta 18 marca 1988 roku.

Advertisement