Warszawikia
Advertisement
Warszawikia

Marywilska 44 (CH/CHT Marywilska 44) - początkowo centrum hal targowych, obecnie raczej określane jest mianem centrum handlowego. Usytuowane jest w dzielnicy Białołęka na osiedlu Marcelin (obszar MSI Żerań) przy ul. Kupieckiej na działce wydzierżawionej od m.st. Warszawy na okres 25 lat.

Obecnie na 65 000 m² powierzchni znajduje się 1 400 sklepów i punktów usługowych, a obok centrum znajduje się 4 500 miejsc parkingowych. Na terenie centrum działa również agencja pocztowa Poczty Polskiej. Centrum otwarte jest codziennie w godzinach 4-19, a bezpośredni dojazd zapewniają linie autobusowe 126, 326 i N64.

Historia

Budynek powstał jako nowe miejsce handlu dla sprzedawców z Jarmarku Europa mieszczącego się na dawnym Stadionu Dziesięciolecia, który to miał zostać przeznaczony pod budowę Stadionu Narodowego - w związku z nią kupcy do końca września 2007 roku musieli opuścić koronę stadionu.

Początkowo planowano, aby nową halę targową zbudować przy ul. Radzymińskiej w rejonie ul. Bystrej przy centrum handlowym M1 na 27-hektarowej działce należącej do Skarbu Państwa[1] - taka propozycja padła w 2007 roku ze strony ówczesnego wojewody mazowieckiego Jacka Sasina i minister sportu Elżbiety Jakubiak. Głosy pośród kupców były podzielone - kupcy zrzeszeni w stowarzyszeniu "Stadion" popierali budowę w tamtej lokalizacji, natomiast ci zrzeszeni w stowarzyszeniu Kupiec Warszawski i Polskim Klubie Gospodarczym woleli 40-hektarową działkę przy ul. Marywilskiej[2], na której wówczas znajdowały się zabudowania dawnej Fabryki Elementów Betoniarskich "Faelbet" zajmowane przez spółki zajmujące się gospodarką odpadami. Przeciwko lokalizacji na Targówku zaczęli ostro protestować mieszkańcy dzielnicy[3], z kolei gdy mieszkańcom zaczęły przychylać się władze, protesty zaczęli kupcy, którzy grozili nawet zablokowaniem budowy Stadionu Narodowego[4].

Ostatecznie wybrana została lokalizacja na Żeraniu. Wyburzanie fabryki na działce ruszyło w lipcu 2008 roku[5], jednak budowie hali zaczęli wtedy sprzeciwiać się mieszkańcy[6], którzy zebrali przeciwko budowie 2,6 tysiąca podpisów, domagając się najpierw poszerzenia ul. Marywilskiej i Płochocińskiej przewidując paraliż komunikacyjny. Wiceprezydent miasta Andrzej Jakubiak argumentował, że do hali klienci przyjeżdżać będą raczej komunikacją miejską, a w celi obsługi hali zostaną uruchomione dwie nowe linie autobusowe.

W listopadzie 2008 roku miasto ustaliło warunki konkursu na dzierżawę terenu, w grudniu rozpisano przetarg[7]. W styczniu 2009 roku otwarto koperty, a w kwietniu ze spółką Kupiec Warszawski, która zgłosiła się jako jedyna do przetargu, podpisano umowę na dzierżawę na 25 lat[8].

Budowa centrum ruszyła styczniu 2010 roku[9], a otwarcie miało miejsce dziewięć miesięcy później, 4 września[10]. Inwestycja trwała 9 miesięcy i kosztowała ponad 100 mln złotych. Z dniem otwarcia uruchomiono miejską linię autobusową 426 dowożącą do pętli Kupiecka przy hali z pętli Żerań FSO, uruchomiono również podjazdy pod centrum linii 126, a zarządca terenu uruchomił prywatne linie dowozowe Kupiecbus.

W czerwcu 2014 roku ruszyła rozbudowa centrum o kolejne 2 tysiące m² powierzchni, w tym lokale usługowo-handlowe, część administracyjną i patio. 2 marca 2015 roku otwarto rozbudowany obiekt. W przyszłości planowane jest zbudowanie w bezpośrednim sąsiedztwie Parku Handlowego Marywilska 44 o powierzchni 15 000 m²[11][12].

Ciekawostki

Komunikacja

Do centrum można dostać się wszystkimi liniami zatrzymującymi się w zespole Płytowa, ponadto bezpośrednio pod centrum (zespół Kupiecka) podjeżdża większość kursów linii 126, w międzyszczycie linia 326 i jeden kurs dziennie linii N64. Ponadto niedaleko znajduje się przystanek kolejowy Warszawa Żerań.

Galeria

Przypisy

Advertisement