Warszawikia
Advertisement
Warszawikia

Linia kolejowa nr 447 – trasa kolejowa łącząca stację Warszawa Zachodnia z Grodziskiem Mazowieckim, w Warszawie przebiega wzdłuż granicy dzielnic Ochota i Wola, a następnie przecina dzielnice Włochy i Ursus. Na warszawskim odcinku leżą następujące stacje i przystanki: Warszawa Zachodnia, Warszawa Włochy, Warszawa Ursus i Warszawa Ursus-Niedźwiadek. Jej długość w granicach miasta wynosi około 10 kilometrów. Linia jest dwutorowa i w pełni zelektryfikowana. Jej bezpośrednim przedłużeniem w kierunku wschodnim jest linia kolejowa nr 448.

Połączenia

Linią kursują pociągi podmiejskie Kolei Mazowieckich linii R1 łączące Warszawę m.in. z Grodziskiem Mazowieckim, Żyrardowem i Skierniewicami oraz pociągi SKM linii S1 do Pruszkowa.

Linia kolejowa nr 447 jest objęta ofertą wspólny bilet ZTM-KM-WKD. Bilety Zarządu Transportu Miejskiego na I strefę są ważne do przystanku Warszawa Ursus-Niedźwiadek, zaś bilety na II strefę do Pruszkowa pod Warszawą.

Historia

Linia średnicowa od początku była planowana jako czterotorowa, z rozdzieleniem ruchu dalekobieżnego i podmiejskiego. Z powodów finansowych początkowo wybudowano jedynie jedną parę torów. Dopiero po zakończeniu II wojny światowej, podczas odbudowy linii średnicowej ze zniszczeń, zbudowano drugą parę torów. Odcinek Józefinów – Grodzisk Mazowiecki oddano do użytku w 1959, a Warszawa Zachodnia – Józefinów w 1967.

W rzeczywistości linia 447 to oryginalny odcinek wiedenki – nowo zbudowane tory dalekobieżne omijają większość przystanków na tej trasie, podczas gdy oryginalne tory obecnie służą ruchowi podmiejskiemu i pozwalają na wymianę pasażerów na każdym przystanku (z których duża część powstała już w XIX w.).

Przyszłość

PKP Polskie Linie Kolejowe planują przeprowadzenie kompleksowego remontu linii w okresie maj 2017 – początek 2019. W związku z remontem zarządca planuje całkowite zamknięcie linii na okres od 12 do 15 miesięcy, ramowo w okresie wrzesień 2017 – koniec 2018[1].

Przypisy

Advertisement