Warszawikia
Advertisement
Warszawikia

Pulpit tramwaju 102N

Widok ogólny z miejsca motorniczego.

Przedział pasażerski.

Widok ogólny na przód oraz bok tramwaju.

Konstal 102N, 102Na – tramwaje dwuczłonowe, przegubowe, produkowane przez Konstal (obecnie Alstom-Konstal) w Chorzowie w latach 1967-1973.

Były one rozwinięciem prototypu 15N (od którego różniły się zmianami w układzie elektrycznym i zastosowaniem metalowej osłony przegubu w miejsce brezentowej, podatnej na pożary wzniecane przez iskry spadające spod pantografu) i były oparte o model 13N, z powodów oszczędnościowych zastosowano w nich układ rozruchu stycznikowego za pomocą korby umieszczonej obok stanowiska motorowego w miejsce układu rozruchu automatycznego sterowanego pedałami. W wersji 102N (produkowanej w latach 1967-1969 w ilości 42 egzemplarzy) zastosowano też zmieniony przód i tył w postaci dużej szyby sięgającej aż po dach (brak było filmu, tablicę kierunkową umieszczało się w uchwycie za szybą na górze) pochylonej pod ujemnym kątem. To ciekawe estetycznie rozwiązanie okazało się niepraktyczne – po zmroku motorowy był oślepiany refleksami światła z wnętrza. Z tego powodu przystąpiono do produkcji wersji 102Na (lata produkcji 1970-1973, 440 egzemplarzy), w której zastosowano przód i tył taki sam, jak w tramwajach 13N.

Tramwaje typu 102N i 102Na nigdy nie kursowały liniowo po Warszawie. Warszawski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej sprowadził z Poznania po jednym egzemplarzu obu typów z przeznaczeniem na wagony historyczne. Pozostawiono im poznańskie malowanie i oryginalne numery taborowe – 102N nr 5 i 102Na nr 42.

Prototypowy 15N przez krótki czas w połowie lat 60. XX wieku przechodził próby w Warszawie, po czym został zwrócony do GOP-u, gdzie kursował liniowo i następnie został złomowany około 1985 roku.

Obecnie wagony typu 102N użytkowane są podczas specjalnych wydarzeń (Finał WOŚP, Walentynki itp.) oraz w ramach Warszawskich Linii Turystycznych.

Advertisement