Warszawikia

Zapraszamy do dyskusji na temat zmiany skórki (o tutaj).

CZYTAJ WIĘCEJ

Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy kościoła na Pradze Południe. Zobacz też: Kościół Matki Bożej Zwycięskiej w Rembertowie oraz Kościół Matki Bożej Zwycięskiej w Śródmieściu.
Zabytek.png
nr w rej.
983A

Katedra Matki Bożej Zwycięskiej

Tablica upamiętniająca Jakuba Jasińskiego

Konkatedra Matki Bożej Zwycięskiej – kościół parafialny położony na Pradze Południe, przy ul. Grochowskiej 365, konkatedra diecezji warszawsko-praskiej oraz siedziba parafii Bożego Ciała.

Najstarszą świątynią w rejonie Kamiona była założony już w XIII wieku kościół św. Stanisława Biskupa i Męczennika, należący do biskupstwa płockiego, początkowo w archidiakonacie płockim. W tym czasie przy drewnianej świątyni został założony cmentarz. Dotrwał do do 1656 roku.

Obecny modernistyczny kościół pw. Matki Bożej Zwycięskiej został wzniesiony w latach 1929-1931 według projektu Konstantego Jakimowicza jako wotum za zwycięstwo w wojnie polsko-bolszewickiej. Przy kościele stoi drewniana dzwonnica z 1817 roku. Jeden z wiszących w niej dzwonów pochodzi jeszcze z 1722 roku, zapewne z rozebranego pobliskiego kościoła skaryszewskiego.

W zewnętrznej ścianie świątyni wmurowane są tablice poświęcone Polakom poległym w walkach toczonych w Warszawie na przestrzeni wieków. Natomiast położony przy kościele cmentarz to najstarsza nekropolia warszawska.

Advertisement