Kościół Wniebowstąpienia Pańskiego (2020)

Widok na kościół z Parku im. Jana Pawła II (2020)

Kościół Wniebowstąpienia Pańskiego – kościół na Ursynowie, zlokalizowany w al. Komisji Edukacji Narodowej 101, na rogu ul. Dzwonniczej.

Siedziba parafii Wniebowstąpienia Pańskiego.

Historia

Historia kościoła sięga lat 70. XX wieku. Wówczas władze kościelne powołały ówczesnego proboszcza grabowskiej parafii św. Zofii Barat ks. Tadeusza Wojdata do organizacji parafii na prężnie rozwijającym się osiedlu Ursynów Północny.

Pierwsze kroki poczyniono w 1976, kiedy proboszcz złożył pierwsze wystąpienie do miasta z propozycją, by kościół znalazł się na rogu al. Komisji Edukacji Narodowej i ul. Dzwonniczej. Początkowo spotkał się z oporem osób decyzyjnych – w miejscu planowanej inwestycji planowano stworzenie Pasażu Ursynowskiego z kinem, teatrem, hotelem i targowiskiem.

21 marca 1980 uzyskał urzędową zgodę na budowę, a w lipcu 1980 Naczelny Architekt Warszawy wydał pozwolenie na budowę kościoła i budynków parafialnych we wskazanym przez proboszcza miejscu.

12 kwietnia 1981 w parafii odbyła się pierwsza msza święta, w tymczasowej kaplicy przy ul. Wiolinowej. List do społeczności lokalnej skierował kard. Stefan Wyszyński, o treści: „Chrystus uroczyście zawitał na Ursynów”. 3 maja 1981 teren budowy został uroczyście poświęcony przez bp. Jerzego Modzelewskiego.

Prace budowlane rozpoczęto 5 marca 1982. 28 listopada tego samego roku kardynał Józef Glemp brał udział w uroczystości wmurowania kamienia węgielnego oraz aktu erekcyjnego świątyni. 25 grudnia 1982 bp Władysław Miziołek poświęcił w stanie surowym dolny kościół, oddając go do użytku.

Parafia została erygowana 1 grudnia 1984, objęła zasięgiem osiedla Jary i Stokłosy gromadzące ok. 35 tys. wiernych. 16 maja 1985 w kościele odbyła się pierwsza uroczystość odpustowa. 4 maja 1989 oddano do użytku w staniu surowym górny kościół. 21 maja 1998 kard. Józef Glemp poświęcił ukończony dolny kościół. 16 kwietnia 2000 oddano do użytku dzwonnicę, na której zawieszono dzwony: „Głos Maryi”, „Wniebowstąpienie Pańskie” i „Dzwon Jubileuszu Roku 2000”. 29 maja 2003 konsekrowano kościół górny, aktu dokonał kard. Józef Glemp.

Na początku Wielkiego Postu w 2006 ukończono i poświęcono Drogę Krzyżową. Jej autorem był malarz Franciszek Maśluszczak. 18 czerwca tego samego roku koronowano parafialny obraz Matki Bożej Wytrwale Szukającej (powtórna koronacja nastąpiła 18 czerwca 2011). We wrześniu 2006 oddano do użytku organy koncertowe. Pierwszy koncert z użyciem tego instrumentu odbył się w październiku 2008.

Wygląd

Mozaika Jana Pawła II (2020)

Architektem kościoła był Marek Budzyński we współpracy ze Zbigniewem Badowskim. Konstruktorem – inż. Andrzej Krawczyk, a kierownikiem budowy inż. Paweł Zdanowicz. Świątynia jest pomnikiem wdzięczności za wizytę Ojca Świętego Jana Pawła II w Warszawie.

Kościół ma 1250 m² powierzchni, a jego kubatura wynosi 49 tys. m³. Wejście do kościoła odbywa się od strony Parku im. Jana Pawła II. Front świątyni jest więc zwrócony w kierunku bloków Ursynowa Północnego, a nie głównej arterii dzielnicy al. Komisji Edukacji Narodowej.

Wyróżnia się postmodernistyczną architekturą. Charakterystycznymi elementami są układ świątyni, czerwona cegła oraz portal w kształcie krzyża, będący głównym wejściem do kościoła. Po lewej stronie od wejścia znajduje się mozaika Jana Pawła II, z przekazem pod nią „musicie być mocni”.

W kościele znajdują się relikwie błogosławionych i świętych: bł. ks. Jerzego Popiełuszki, bł. Antoniego Rewery, św. Zygmunta Felińskiego, św. s. Faustyny, św. Jana Pawla II oraz św. Ojca Pio.

Cytaty

Prof. Marek Budzyński o budowie i lokalizacji kościoła w rozmowie z portalem haloursynow.pl[1].

Quote-alpha.png
W 1980 roku przyszedł do mnie proboszcz, ks. Tadeusz Wojdat. Zlecił mi zaprojektowanie kościoła, poprosił też o pomoc w znalezieniu lokalizacji. W naszych planach nie było działki pod budowę kościoła. Wprawdzie był wielki teren, który się nadawał, ale zaczęto tam już budować pierwszy element ciągu usługowo-handlowego, czyli targowisko. Opatrzność boska spowodowała, że w sąsiedztwie zamieszkał wpływowy członek partii i nie chciał mieć targowiska przed swoimi oknami. Dzięki temu działka została przeznaczona pod budowę kościoła.

Przypisy

Źródła