Kościół Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Warszawie - kościół znajdujący się przy al. Solidarności 80 (dawniej ul. Leszno 32). Nazywany jest kościołem przesuwanym.

Kościół Narodzenia Najświętszej Maryi Panny (nr 80)

Historia

Kościół został zbudowany z latach 1682-1732 jako przylegający do klasztoru karmelitów trzewiczkowych. Pierwsze nabożeństwo odbyło się 8 września 1682 w kaplicy urządzonej w nabytej posiadłości, „przed cudownym obrazem w srebrnych ramach, nieznanego autora a przedstawiającym Matkę Boską”, który został potem umieszczony w ołtarzu głównym kościoła. Budynek został poświęcony 27 kwietnia 1732 roku przez Camillo Paolucciego, który był legatem papieża Klemensa XII w Polsce. Podczas II wojny światowej był jednym z dwóch kościołów znajdujących się na terenie getta warszawskiego (drugim był Kościół Wszystkich Świętych). W 1968 zbudowano 25-głosowe organy. W latach 1984–1985 przy kościele wzniesiono plebanię. W 2009 przeszedł częściowy remont elewacji. Przy okazji remontu odtworzono barokową kolorystykę frontu kościoła, który jest obecnie purpurowy. 4 kwietnia 2012 roku skradziona została zabytkowa, barokowa suknia Matki Bożej (która przetrwała nawet czas powstania warszawskiego), a 5 kwietnia 2012 roku skradziono obraz Matki Bożej Nieustającej Pomocy. Po kradzieżach w kościele zamontowano nowy system alarmowy obejmujący strefę alarmu przy ołtarzu.

Msze święte

Msze święte są odprawiane w następujących godzinach:

  • dni powszednie: 7:00, 8:00 (oprócz lipca i sierpnia) i 18:00,
  • niedziele i święta: 7:30, 9:00, 10:30 (z udziałem dzieci), 12:00 (w języku angielskim), 13:30 (suma) i 18:00 (studencka).

Linki zewnętrzne

Zabytek.png
nr w rej.
287