Warszawikia

Zapraszamy do dyskusji na temat zmiany skórki (o tutaj).

CZYTAJ WIĘCEJ

Warszawikia
Advertisement
Warszawikia

Widok pl. Saskiego – kamienica Malholme'a po prawej, trzecia od dołu

Kamienica Ludwika Malholme'a – nieistniejąca kamienica, która znajdowała się w Śródmieściu, przy ul. Królewskiej 6, na rogu pl. Saskiego (ob. pl. Piłsudskiego).

Kamienica powstała w latach 1851-1852 według projektu Alfonsa Kropiwnickiego jako dwupiętrowa kamienica z pięcioma środkowymi osiami wyróżnionymi pilastrami, zakończonymi na szczycie elewacji balustradą z rzeźbami. Na przełomie XIX i XX wieku kamienica została nadbudowana o jedno piętro, zaś środkową część budynku zwieńczono balustradą umieszczoną przed dwoma niewielkimi hełmami.

Od pałacu Saskiego oddzielona była wąskim budynkiem, na początku XX wieku od strony pl. Saskiego w parterze znajdował się bank Adama Piędzickiego, pośrodku mieścił się przejazd bramny, wtórnie przekształcony na skład pościeli. W budynku mieścił się również sklepik z wodą sodową i słodyczami oraz oddział mleczarni nadświdrzańskiej. W 1939 roku w kamienicy znajdował się magazyn jubilerski Teodora Szymańskiego, fabryczny skład mebli Stokowski i S-ka oraz sklep "Sztuka Huculska". Kamienica została zniszczona podczas powstania warszawskiego, a jej ruiny rozebrano zaraz po wojnie.

Obecnie w tym miejscu znajduje się południowo-wschodni narożnik Ogrodu Saskiego, powraca jednak pomysł odbudowania kamienicy w ramach rekonstrukcji kompleksu pałacu Saskiego oraz zachodniej pierzei pl. Piłsudskiego – jednym z orędowników odbudowy jest stowarzyszenie Saski 2018.

Linki zewnętrzne

Advertisement