Warszawikia

Zapraszamy do dyskusji na temat zmiany skórki (o tutaj).

CZYTAJ WIĘCEJ

Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Zabytek.png
nr w rej.
459/10

Kamienica Kacperskich

Kamienica Kacperskich - ogromna, dziewięciokondygnacyjna kamienica położona przy ulicy Marszałkowskiej 1, u zbiegu z Polną oraz placem Unii Lubelskiej. Jest to najwyższa warszawska kamienica posiadająca najmniejsze podwórko-studnię.

Kamienicę wzniesiono w latach 1909-1913 na bardzo wąskiej działce pomiędzy Marszałkowską i Polną, co warunkuje jej rozplanowanie i architekturę. Przed I wojną światową kamienica była jedną z najwyższych budowli w Warszawie i najwyższą kamienicą.

Budynek w rzucie przypomina żelazko i posiada najmniejsze w Warszawie podwórko-studnię o wymiarach 2 na 8 na 4 metry, umieszczone na wysokości pierwszego piętra i nakryte od góry szklanym świetlikiem. W dniu otwarcia wewnątrz znajdowały się najnowocześniejsze kryształowe windy, których było aż trzy, oraz kuchenki gazowe, centralne ogrzewanie oraz centralne odkurzacze.

Kamienica wielokrotnie zmieniała właścicieli, a jednymi z nich byli państwo Kacperscy. Budynek przetrwał II wojnę światową. Współcześnie planowany jest remont kamienicy, jednak miasto chce umieścić w niej hostel, na co nie zgadzają się mieszkańcy. Dlatego też magistrat nie chce wydać zgody na zawarcie przez wspólnotę mieszkaniową umowy o kredyt na realizację rewitalizacji.

Linki zewnętrzne

Advertisement