Kamienica Braci Hoserówsecesyjna kamienica znajdująca się przy Al. Jerozolimskich 51[1] w dzielnicy Śródmieście, w Warszawie.

Budynek został zbudowany w latach 1904 -1905 na gruntach Zakładu Ogrodniczego Braci Hoser. Nie jest do końca pewne, kto był projektantem domu, najczęściej podawany jest Paweł Hoser, syn Piotra Hosera Starszego. Wątpliwości wzbudza fakt, iż inne budynki zaprojektowane przez niego były w zupełnie innym stylu. Poza nim jako możliwi projektanci budynku wymieniani są również Apoloniusz Nieniewski oraz Władysław Kozłowski.

Kamienica posiada liczne zdobienia, zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne, nawiązujące do tematyki florystycznej - m.in. kartusz z owocami i konewką, poręcze zdobione metalowymi kwiatami, witraż ze słonecznikami. Wynika to z faktu, iż bracia Hoser uważani byli za jednych z najlepszych ogrodników w Warszawie (Piotr Hoser pełnił m.in. funkcję głównego ogrodnika Ogrodu Saskiego). Frontowa elewacja utrzymana jest w neobarokowym stylu - w całości pokryta jest rustykalnym boniowaniem, a balkony podtrzymują korynckie kolumny. Kamienica zwieńczona jest kopułą.

W kamienicy mieściły się biura firmy Hoserów, a także m.in. kantor i skład nasion. Od 1905 w budynku znajduje się najstarszy czynny in situ w Europie i jedyny zachowany w Warszawie komercyjny fotoplastykon[2]. Swoją siedzibę ma tutaj Warszawski Oddział Przewodników PTTK .

Przypisy

  1. Przed II wojną światową kamienica miała adres Aleje Jerozolimskie 45
  2. Drugi warszawski fotoplastykon jest eksponatem muzealnym i znajduje się w Muzeum Techniki w Pałacu Kultury i Nauki