Julian Tuwim

Nagrobek Juliana Tuwima na Cmentarzu Wojskowym

Julian Tuwim (ur. 13 września 1894r. w Łodzi, zm. 27 grudnia 1953r. w Zakopanem) - polski poeta żydowskiego pochodzenia, jeden z najpopularniejszych poetów dwudziestolecia międzywojennego.

Julian Tuwim zadebiutował w 1913 roku wierszem "Prośba" w Kurierze Warszawskim. W 1916 roku przybył z Łodzi do Warszawy. W 1918 był współzałożycielem kabaretu Pikador. Jeden z założycieli grupy poetyckiej Skamander w 1919. W czasie wojny polsko-bolszewickiej pracował w Biurze Prasowym Wodza Naczelnego Józefa Piłsudskiego. Był stałym współpracownikiem i kierownikiem literackim kabaretów warszawskich min. Qui Pro Quo. W czasie II wojny światowej przebywał na emigracji w Rumunii, Portugalii i Brazylii, od 1942 roku w Nowym Jorku. Utrzymywał kontakty z Amerykańsko-Polską Radą Robotniczą, wypowiadał się na rzecz porozumienia Polski ze ZSRR. W czerwcu 1946 powrócił do kraju, gdzie nie długo potem otrzymał doktorat honoris causa Uniwersytetu Łódzkiego. Pochowany został na Cmentarzu Wojskowym.

Znany był ze swojego specyficznego humoru objawiającego się bystrością umysłu i świeżością. Świeżości tej szukał najczęściej w języku – głównym orężu modernizmu, a szczególnie postmodernizmu. Poezja Tuwima uważana jest za jedną z najtrudniejszych ze względu na częste gry słów, zwielokrotnienia znaczeń jednego wyrazu poprzez inne, nie zawsze jasne podkreślenia niektórych słów w zdaniu jakby było ono niedokończone. Ogromna giętkość i błyskotliwość tego języka przyjmuje często koloryt humorystyczny, jak w Balu w operze. Słowa przyjmują cechy opisywanej rzeczywistości (np. mistrzowsko zastosowana została rytmika i szelest polskich słów w Lokomotywie, przez co jest to wiersz-onomatopeja). Jego najważniejsze dzieła to: Sokrates tańczący, Czarna msza, czy Kwiaty polskie.

W Warszawie istnieją dwie ulice Juliana Tuwima: jedna w Śródmieściu, a druga w Wesołej. Istnieje również Szkoła Podstawowa nr 234 im. Juliana Tuwima oraz Prywatne Gimnazjum nr 47 im. Juliana Tuwima.