Widok na bloki osiedla

Kościół Wniebowstąpienia Pańskiego

Jary – osiedle na Ursynowie Północnym, ograniczone ul. Pileckiego, ul. Puławską, ul. Zaorskiego, ul. Surowieckiego, al. Komisji Edukacji Narodowej oraz ul. Ciszewskiego.

Jary są najstarszą częścią wśród blokowisk Ursynowa, znajdują się tu 83 budynki wielorodzinne, zbudowane w latach 1977-1981 w technologii wielkiej płyty w systemie "Szczecin II". Budowa pierwszego zasiedlonego budynku przy ul. Puszczyka 5 zakończyła się 28 grudnia 1976 roku, a klucze do mieszkania pierwszemu mieszkańcowi, Wacławowi Oświtowi, przekazano 8 stycznia 1977 roku. Tego dnia zasiedlono trzy bloki przy ul. Puszczyka o numerach 2, 4 i 5; jako pierwsze na Ursynowie powstały budynki mieszkalne w rejonie ulic Puszczyka, Koński Jar, Wiolinowej i Koncertowej.

W granicach osiedla znajdują się dwie stacje metra: Stokłosy i Ursynów, a także park im. Jana Pawła II, park Olkówek, Liceum Ogólnokształcące nr LXX im. Aleksandra Kamińskiego, Pasaż Ursynowski i kościół Wniebowstąpienia Pańskiego. Jary były również miejscem uruchomienia w sierpniu 1980 Megasamu przy ulica Surowieckiego 10, pierwszego samoobsługowego sklep na Ursynowie.

Przy ul. Wiolinowej 14 funkcjonuje Dom Sztuki, będący jedną z czterech spółdzielczych placówek o takim profilu na Ursynowie, obok domów kultury Stokłosy oraz Imielin i Natolińskiego Ośrodka Kultury.

Charakterystycznym elementem osiedla był zlokalizowany na górce przy dawnej Restauracji Ursynowskiej (Wiolinowa 17) napis JARY z kwiatów, który znajdował się tu do lat 90.[1].

Duża część obszaru (ponad 53 hektary) jest częścią Spółdzielni Mieszkaniowo–Budowlanej "Jary", powstałej w 1991 roku w wyniku podziału SBM "Ursynów".

Przypisy

Źródła