Abp Henryk Hoser SAC (ur. 27 listopada 1942 r. w Warszawie) – arcybiskup ordynariusz diecezji warszawsko-praskiej kościoła rzymskokatolickiego.

Henryk Hoser w 1966 r. ukończył studia w warszawskiej Akademii Medycznej, po czym pracował w niej jako asystent. W 1969 r. prowadził oddział internistyczny w Szpitalu Rejonowym w Ziębicach. Wstąpił do zgromadzenia pallotynów, w którym w 1974 roku przyjął święcenia kapłańskie. W 1976 roku wyjechał na misję pallotyńską do Rwandy, w której przebywał do 1995 r. Był tam m.in. proboszczem, animatorem apostolstwa rodzin, zajmował się apostolstwem świeckich i promotorem duszpasterstwa środków przekazu.

Po powrocie do Europy był w latach 1996-2003 przełożonym regionalnym pallotynów we Francji i członkiem Rady Misyjnej Konferencji Wyższych Przełożonych Zakonnych w tym kraju. W 2004 r. został rektorem Pallotyńskiej Prokury Misyjnej w Brukseli i pracował duszpastersko w Unii Europejskiej. 22 stycznia 2005 r. Jan Paweł II mianował ks. Hosera sekretarzem pomocniczym Kongregacji Ewangelizacji Narodów i przewodniczącym Papieskich Dzieł Misyjnych (PDM). Nadał mu jednocześnie godność arcybiskupa tytularnego Tepelte. Konsekracja biskupia ks. Hosera odbyła się 19 marca 2005 r. w kaplicy Papieskiego Kolegium Urbanianum w Rzymie.

24 maja 2008 r. arcybiskup Henryk Hoser został mianowany przez papieża Benedykta XVI biskupem ordynariuszem diecezji warszawsko-praskiej. Jego ingres do katedry na warszawskiej Pradze odbył się 28 czerwca 2008 roku.